Digital trygghetstjänst för ordinärt boende
Det kommande ramavtalet ska möta det ökade behovet av digitala trygghetstjänster och produkter som möjliggör för äldre och personer med funktionsnedsättning att tryggt bo kvar hemma och kunna tillkalla hjälp vid behov.
Det kommande avtalet ska ersätta Trygghetslarm och larmmottagning 2019.
Om upphandlingen
Det kommande avtalet kommer att omfatta hyra och köp av en sammanhållen tjänst som hanterar trygghetslarm, trygghetssensorer och digitala lås. Det ingår även larmmottagning, kommunikation mellan trygghetslarmet och larmmottagningen samt tillhörande tjänster och produkter såsom tillbehörslarm, installation, utbildning och support.
Varför upphandlar vi Digitala trygghetstjänster för ordinärt boende?
För att bidra med ökad trygghet och självständighet för personer som bor i eget boende. Vi upphandlar dessa produkter och tjänster för att effektivisera arbetssätt inom vård- och omsorgen. Digital trygghetstjänst är en sammanhållen tjänst som samlar flera trygghetsfunktioner i ett övergripande system. Med hjälp av digital trygghetstjänst kan verksamheter arbeta mer förebyggande samt erbjuda en ökad kvalitet av vård- och omsorg.
Hållbarhet i upphandlingen
- Ge människor ökat välbefinnande och ge en rättvis tillgång till vård för alla individer, oavsett ålder, kön, funktionsnedsättning, etnicitet, ursprung, religion eller ekonomisk ställning.
- Robusta produkter och tjänster ger en vårdinfrastruktur av hög kvalitet med jämlik tillgång för samtliga individer.
- Krav kring miljömässigt hållbar elektronik och batterier kommer att ställas i upphandlingen.