Pension 2023
Ramavtalet ska erbjuda ett heltäckande utbud av tjänster för pensionsadministration och försäkring av pensionsförmåner. Målsättningen är ett tillförlitligt ramavtal som är enkelt, tryggt och säkert.
Pension 2023 ska ersätta befintligt ramavtal Pension 2019 när det löper ut i januari 2025.
Upphandlingens omfattning
Upphandlingen omfattar komplett pensionsadministration för anställda och tidigare anställda för vilka AKAP-KR, KAP-KL, PFA, PA-KL eller tidigare bestämmelser/reglementen gäller, samt nya bestämmelser som kan tillkomma. Detta innefattar till exempel:
- registrering
- aktualisering
- bevakning
- beräkning av pensionsförmåner
- utbetalning
- löneväxling
- förmedlingstjänst (valcentral)
- pensionsskuldsberäkningar och prognoser
- information/utbildning
- utökad pensionsadministration.
Upphandlingen omfattar även försäkring av till exempel förmånsbestämd ålderspension, intjänade pensionsrätter och efterlevnadspension för vuxna och barn och andra pensionsutfästelser.
Varför upphandlar vi Pension 2023?
Området är förhållandevis komplext att upphandla och passar därför in i vår avtalsportfölj. Genom att vi kan upprätthålla kunskap inom området, så frigör vi resurser för er. Genom ett samordnat ramavtal omhändertar vi också uppföljning av till exempel hållbara investeringar, informationssäkerhet/beredskap och ekonomiska villkor.
Hållbarhet i upphandlingen
För att avgöra vilka hållbarhetskrav som är relevanta görs under hela upphandlingens gång flera analyser av risken för negativ påverkan på människor, miljö och samhälle. Inom pension kommer vi att titta extra på lika rättigheter och möjligheter utifrån både ett arbetsgivar- och bemötandeperspektiv, tillgänglighet och samtliga användares behov med fokus på webbtillgänglighet, hållbara investeringar, klimatpåverkan med fokus på datalagring och informationssäkerhet.