Städtjänster 2025
Upphandlingen av städtjänster kommer bli ett samarbetsprojekt mellan Adda Inköpscentral, kommuner och kommunala bolag. Vi ska samverka med särskilt fokus på att främja en sund konkurrens på marknaden.
![](/globalassets/adda-inkopscentral/ramavtal/filer-och-block/stadtjanster-2025/stadtjanster-786_300.jpg)
Om upphandlingen av städtjänster
Ambitionen är att upphandla städtjänster av bra kvalitet, med hög hållbarhetsprestanda och med seriösa leverantörer. Vi kommer tillsammans med kommuner och kommunala bolag att utreda hur en effektiv kravställning och leverantörskontroll ska göras, samt ta fram mallar för detta. Projektet kopplar an till SKRs initiativ med att stärka det förebyggande arbetet mot välfärdsbrott.
Projektet kommer ha tillgång till expertis inom områdena städtjänster, juridik, hållbarhet och uppföljning.
Tidplan för upphandlingen
Den preliminära tidsplanen för genomförande av upphandlingen är september 2024 till september 2025. Avtalsstart planeras under det andra kvartalet 2026.
![Kontakt person bild](/globalassets/medarbetare/medarbetare-inkopscentralen/pernilla-viktorsson.jpg)