Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

Postförmedlingstjänster 2022

Ramavtalet ska tillgodose era behov av hämtning och utdelning av postförsändelser och paket. 

Avtalsperiod:

2023-02-20 - 2027-02-19
Bakrundsbild för sidhuvud

Om ramavtalet

Ramavtalet ska underlätta för köp av tjänster inom postförmedling. Upphandling av postförmedlingstjänster är komplex och detta ramavtal är tänkt att avlasta och göra så att ni kan spara på era administrativa resurser.

Ramavtalet omfattar 

Ramavtalet omfattar följande tjänsteområden:

  1. Brevförsändelser, rikstäckande A-post
  2. Hämtning av kontorspost: 
    • brevförsändelser, lokalt, A-post
    • brevförsändelser, lokalt, B-post
    • brevförsändelser, rikstäckande, A-post
    • brevförsändelser, rikstäckande, B-post
    • osorterad brevsändning samt adresserad reklam (ej från tryckeri), A-post
    • osorterad brevsändning samt adresserad reklam (ej från tryckeri), B-post
  3. Sorterad och osorterad brevsändning samt adresserad reklam, A-post (från tryckeri)
  4. Sorterad och osorterad brevsändning samt adresserad reklam, ekonomibrev (B-post) (från tryckeri)
  5. Utkörning av brevförsändelser från postbox till beställare
  6. Oadresserad samhällsinformation som får buntas med reklam eller annan information
  7. Oadresserad exklusiv, samhällsinformation som inte får buntas alls
  8. REK - rekommenderad försändelse
  9. Paketförmedling, rikstäckande

För att läsa mer om respektive område, se avropsvägledningen under Stöddokument

Så avropar och beställer du

Under Stöddokument finns en bilaga som redovisar inom vilka tjänsteområden samt geografiska områden som avtal saknas. Har du behov av dessa tjänster och saknar avtal, vänligen se över era interna riktlinjer för direktupphandling.

 

Leverantörer
Här finns kontaktuppgifter till leverantörerna och genväg till Tendsign.

CityMail Sweden AB

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Viktor Millingberg
+46701602698
Uppföljning
Krav/aspekt Datum Status
Ekonomiska krav 2024-04-29
Avslutad
Klimatpåverkan 2024-01-30
Inga avvikelser

Postmästaren i Hälsingland AB

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Ulrika Lindholm Camilla Spinnars
Ulrika Lindholm
0278-73 98 40

PostNord Sverige AB

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Curt Lindqvist
010-436 64 15
Curt Lindqvist
0104366415
Uppföljning
Krav/aspekt Datum Status
Ekonomiska krav 2024-04-29
Avslutad
Klimatpåverkan 2024-02-13
Inga avvikelser

Skaraborgs Marknadskonsult Aktiebolag

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Mikael Kurzl-Palmborg
Mikael Kürzl-Palmborg
+46500445471
Uppföljning
Krav/aspekt Datum Status
Ekonomiska krav 2024-04-29
Avslutad
Klimatpåverkan 2024-03-13
Inga avvikelser

Svensk Hemleverans Handelsbolag

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Svensk Hemleverans Drift Support & Utveckling
Mattias Ternstedt
Uppföljning
Krav/aspekt Datum Status
Klimatpåverkan 2024-02-13
Inga avvikelser
Ekonomiska krav 2024-04-29
Avslutad

SvHL Norr Kommanditbolag

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Leif bergström
Leif Bergström
+46(0)920 263084
Uppföljning
Krav/aspekt Datum Status
Ekonomiska krav 2024-04-29
Avslutad
Klimatpåverkan 2024-02-13
Inga avvikelser
Är jag berättigad
Ta reda på om du kan använda avtalet.

Avropsberättigade kunder

Vilka som har rätt att använda ramavtalet bestäms redan i upphandlingsfasen för respektive ramavtal. Du kan använda sökfunktionen nedan som hjälp för att se om du kan använda ramavtalet.

Det går också att se avropsberättigade i ramavtalsbilagan "Avropsberättigade parter" som finns under Stöddokument eller publicerat i Tendsign under bilagor.

Vid oklarheter gäller ramavtalsbilagan "Avropsberättigade parter" före andra uppgifter.

Nyttor

Enkelhet

Ramavtalet ska underlätta er posthantering. Det ingår flera postrelaterade tjänster inom både brev, paket och samhällsinformation samt kringliggande tjänster. Det är enkelt för dig som beställare med en leverantör per tjänsteområde och geografiskt område.

Effektivisering

Postförmedlingstjänster är ett komplext område att upphandla och detta ramavtal ska spara på er tid och administration.

Digitalisering

I samarbete med leverantörer finns möjlighet att helt eller delvis digitalisera in- och utflödet av postala tjänster.

Uppföljning
Vi genomför flera uppföljningar på våra ramavtal under avtalsperioden. Under Leverantörer nedan hittar du resultatet från uppföljningar av leverantörerna på ramavtalet. Vi publicerar resultatet löpande.

Kontakta oss på uppfoljning@adda.se för frågor och ytterligare information om uppföljningsresultatet.

Här kan du läsa mer om våra uppföljningar.

Hållbarhet och globala mål
Vi arbetar för att skapa en hållbar, inkluderande och rättvis utveckling i linje med Agenda 2030. Här hittar du en sammanställning av de hållbarhetskrav och villkor som har ställts i upphandlingen samt de globala mål som avtalet bidrar till att uppnå.

Här kan du ta del av hållbarhetssammanställningen.

Hållbarhetssammanställning_Postförmedlingstjänster2022.pdf (237 kB)

Globala mål

7. Hållbar energi för alla
7. Hållbar energi för alla
8. Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
8. Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
12. Hållbar konsumtion och produktion
12. Hållbar konsumtion och produktion
13. Bekämpa klimatförändringarna
13. Bekämpa klimatförändringarna
16. Fredliga och inkluderande samhällen
16. Fredliga och inkluderande samhällen
Frågor om ramavtalet?

Du är alltid välkommen att kontakta oss

08 525 029 96
Avtalsinformation
18 december 2024
Prisjustering 2025-01-01 Svensk Hemleverans HB och SvHL Norr KB

Svensk Hemleverans HB och SvHL Norr Kommanditbolag höjer sina priser från och med den 1 januari 2025. Detta enligt ramavtalets 1.8 med stöd av beroende av en annan aktör på marknaden som i sin tur är bunden av prisregleringsbestämmelserna.  När Adda har godkänt höjningen kommer prislistorna  publiceras på leverantörssidan. De justerade prislistorna hittas under ”leverantörer” och fliken ”visa avtalet” i Tendsign.

13 december 2024
Citymail höjer vissa priser från och med den 1 januari 2025.

Citymail höjer vissa priser enligt ramavtalets 1.8 med stöd av beroende av en annan aktör på marknaden som i sin tur är bunden av prisregleringsbestämmelserna. Detta gällande tjänster inom TO2: Osorterad Sändning A och Osorterad brevsändning B. Prisjusteringen gäller från och med den 1 jan 2025.

När Adda har godkänt prislistorna kommer dessa publiceras på leverantörssidan. De justerade prislistorna hittas under ”leverantörer” och fliken ”visa avtalet” i Tendsign.

13 december 2024
PostNord höjer priserna gällande brevförsändelser från och med den 1 januari 2025.

Postnord höjer sina priser enligt punkt 1.8 i ramavtalet för Postförmedlingstjänster 2022 och prisändring på grund av betydande och varaktiga förändringar i volymer. Detta gäller tjänsteområde 2,3 och 4  och endast brevförsändelser.

Prisjustering av upphandlade tjänster (enligt punkt 1.8 i ramavtalet)

  • 1:a-klassbrev sändning inrikes, osorterad samt sorterad. Priset justeras upp med + 12 % (Tjänsteområde 2 och 3)
  • Ekonomibrev sändning inrikes, osorterad samt sorterad. Priset justeras upp med + 12 % (TO 2 + 4)
  • Adresserad direktreklam, osorterad samt sorterad. Priset justeras upp med + 7 % (TO 3 + 4)

När Adda har godkänt prislistorna kommer dessa publiceras på leverantörssidan. De justerade prislistorna hittas under ”leverantörer” och fliken ”visa avtalet” i Tendsign.

Instruktioner för RSS

Så här gör du 

  1. Högerklicka på länken Prenumerera via RSS under Avtalsinformation.
  2. Välj Kopiera länk (eller motsvarande beroende på din webbläsare).
  3. Klistra in den kopierade länken i din RSS-läsare.

När vi uppdaterar avtalsinformationen får du en notis i din RSS-läsare och kan enkelt läsa det nya innehållet.

Prenumerera på Avtalsnytt

Avtalsnytt ger dig alla nyheter om våra upphandlingar och ramavtal via e-post. Fyll i din e-postadress nedan för att starta prenumerationen.

Leverantörskontroll med anledning av sanktioner mot Ryssland

Ramavtalet kontrollerat i april 2024.
Läs mer om vad kontrollen innebär här.