Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

FAQ Hygienartiklar och städmaterial 2022

På vilken nivå kan vi begära en avgränsning av sortimentet?

Avgränsning av sortimentet i e-handelskatalog, punch-out-lösning och webbutik kan ske på varugruppsnivå.

Priserna som är publicerade på Inköpscentralens avtalssida skiljer sig från leverantörens priser. Vad ska jag göra?

Om priserna är lägre behöver du inte göra något, leverantören får sänka priserna vid till exempel kampanjer. Om priserna är högre ska du i första hand kontakta leverantören och fråga om anledningen och därefter Inköpscentralen vid behov.

Hur ofta får leverantören justera sortimentet?

Ändring av varorna i prislistan får ske vid fyra tillfällen per år. Nya prislistor publiceras så snart som möjligt efter Addas godkännande.

Priserna som är publicerade på Inköpscentralens avtalssida är högre än leverantörens priser. Vad ska jag göra?

Kontakta i första hand leverantören och fråga om anledningen och därefter Inköpscentralen vid behov.

Priserna som är publicerade på Inköpscentralens avtalssida är lägre än leverantörens priser. Vad ska jag göra?

Du behöver inte göra något, leverantören får sänka priserna vid till exempel kampanjer.

Det finns varor i leverantörens prislistan som jag inte tycker tillhör ramavtalet. Vad gäller?

Vi ser över de varor som nu finns angivna i leverantörernas övriga sortiment och kommer efter hand att ta bort de varor som inte tillhör ramavtalets varugrupper.

Varför har vissa varor ett positionsnummer?

Varor med positionsnummer ingick i upphandlingens varukorgar. Övriga varor tillhör övrigt sortiment inom ramavtalet.

Behöver vi teckna kontrakt med leverantören innan den första beställningen?

Nej. Kontraktsvillkoren gäller även om ni inte tecknar ett kontrakt.

Behöver jag betala småorderavgift för beställningar under 250 kr när min organisation får leveranser via samordnad varudistribution eller har avtal om fasta leveranser med leverantören?

Ja.

Var hittar jag leverantörens övriga sortiment?

Från och med 1 februari 2024 hittar du det övriga sortimentet inom ramavtalet i en separat flik i bilaga 04.

Finns det rabattsatser som gäller vid avrop av varor i övrigt sortiment?

Nej. De varor som ingår i leverantörens övriga sortiment hittar du i leverantörens prislista i fliken Övrigt sortiment inom ramavtalet. Där finns priset för respektive vara.

Vi har avropsanmält oss men inte fått någon information från leverantören, vad gäller?

Varje fredag får leverantören information från Adda om vilka organisationer som har avropsanmält sig sen förra veckan. Av den anledningen kan det dröja några dagar innan leverantören kontaktar er.

Vad menas med öppen varukorg, dold varukorg och övrigt sortiment?

Med öppen varukorg menas varor som specificerades i upphandlingen som i stor utsträckning har efterfrågats på tidigare ramavtal. Varorna i den dolda varukorgen har också efterfrågats på tidigare ramavtal. Varorna i dold varukorg utgör ett stickprov av varor från leverantörens övriga sortiment som ingår i ramavtalet. Varorna i både öppen och dold varukorg är utvärderade i upphandlingen. 

I prislistan finns varor från öppen varukorg på de första åtta flikarna, den nionde fliken visar varor från dold varukorg. Varorna i dessa nio flikar har ett positionsnummer.

I den tionde fliken finns övriga varor i leverantörens sortiment inom ramavtalet. För respektive vara framgår avtalat pris. Det förekommer inte några rabattsatser kopplat till varorna i prislistan.  

Tidigare fanns det två prislistor per leverantör. Nu finns det bara en, varför?

En gemensam prislista underlättar för våra kunder. När avtalet startade hade vi en prislista för varor som var med i upphandlingens öppna varukorg (bilaga 04A) och en prislista för övrigt sortiment (bilaga 04B). Från 1/2 2024 finns det en gemensam prislista per leverantör. De första åtta flikarna visar de varor som var med i upphandlingens öppna varukorg, den nionde fliken visar de varor som var med i upphandlingens dolda varukorg. Den tionde fliken visar övrigt sortiment inom ramavtalet.

Hur lång är leveranstiden?

Leverans ska ske inom tre arbetsdagar från beställningstillfället om din organisation inte har kommit överens med leverantören om fasta leveransdagar. Om din organisation har fasta leveransdagar ska beställningar som lagts senast tre arbetsdagar före överenskommen leveransdag ingå i leveransen.

Om det är bråttom har du möjlighet att boka expressleverans till en extra kostnad. Då kommer dina varor att levereras nästkommande helgfria vardag om du gör en beställning senast kl 12.00 helgfri vardag dessförinnan. Du får betala 200 SEK exkl. mervärdesskatt för din expressleverans.