FAQ Yrkesskor 2024
Övriga frågor
Hur funkar det med Skatteverkets regler att använda arbetskläder privat?
Kläder som arbetsgivaren betalar ska vara anpassade till arbetet och inte gå att använda privat för att det inte ska räknas som en förmån. Vad detta innebär är upp till varje enskild myndighet att avgöra.
Vi har krav på tryck på våra arbetsskor, finns det krav på leverantörerna att kunna tillhandahålla det?
Ja, samtliga leverantörer kan tillhandahålla det.
Ramavtal och avtalsvillkor
Hur många leverantörer är det på avtalet, sex eller sju?
Ramavtalet är uppdelat i tre delområde och varje delområde har sex antagna leverantörer. Eftersom det inte är samma leverantörer i alla delområde är det totala antalet leverantörer på ramavtalet sju stycken. Vilka leverantörer som är antagna för vilka delområde hittar ni på vår hemsida.
Ramavtalsupplägget kräver att samtliga leverantörer läggs upp i systemet. Är det rätt?
Som resonerats om i tidigare fråga bör alla leverantörer få möjligheten att ansluta sig till e-handel om man väljer en sådan lösning. Om några leverantörer väljer att inte ansluta sig är det dock ok att lägga upp övriga leverantörer.
Hur ska vi följa upp att den särskilda fördelningsnyckeln efterlevs?
Det är upp till varje myndighet att säkerställa att avrop från ramavtalet görs på ett korrekt sätt. Eftersom ramavtalet utgår från individens behov i första hand kan det till exempel vara viktigt att ge individerna tillräcklig kunskap om vad de ska ta hänsyn till vid köp och att ge dem bra förutsättningar att jämföra de olika leverantörerna med varandra för att kunna fatta ett medvetet beslut vid beställningstillfället. Om det inkommer en fråga om en beställning så behöver den upphandlande myndigheten kunna visa på att inköpet gjorts på ett korrekt sätt.
Jämförelser och prislistor
Särskild fördelningsnyckel: Hur kan vi jämföra priser vid stora volymer skor?
Det är upp till varje myndighet att bestämma hur de vill hantera sina avrop. Hur ett upplägg för avrop av skor i enskilda fall kan säkert variera från myndighet till myndighet. Det viktiga för er att tänka på är att ni följer avropsmodellen och ramavtalets villkor, i övrigt är ni fri att lägga upp era process för avrop som ni vill.
E-handel och systemintegration
Under rubrik 6.2 står det att leverantörerna ska tillhandahålla webbutik - menar ni Punchout?
Nej, här menas en ”vanlig” webbutik på nätet som är anpassad efter ramavtalsvillkoren.
Hur ska vi tänka om vi inte vill lägga upp alla sju leverantörer i e-handeln? Finns det en lista över vilka leverantörer som har lägst totalpris inom respektive delområde?
Eftersom ”lägst totalpris” kommer variera beroende på varje myndighets behov så finns det ingen sådan lista.
Ett tänkbart tillvägagångssätt för att ansluta leverantörer till e-handel skulle kunna vara:
- Skicka en förfrågan till samtliga leverantörer i delområdet om de vill synas i ert e-handelssystem. Ange att de i så fall ska återkomma med en prislista i excel, en ordermail och eventuella andra krav ni har. Specificera att prislistan ska innehålla och ha en märkning för kontraktsartikel på varukorgssortimentet men att leverantören också är tillåten att lämna övrigt sortiment. Detta kommer underlätta för beställarna att hitta varukorgssortimentet samtidigt som det inte hindrar dem från att köpa från övrigt sortiment.
- Lägg upp de leverantörer som återkommer med korrekta uppgifter i systemet.
- Kontrollera att priserna i prislistan matchar priserna i ramavtalet. Priserna behöver också uppdateras över tid. Säkerställ rutiner för detta med leverantörerna.
- Aktivera avtalet i systemet och låt verksamheten lägga order. Order skickas i det här exemplet till leverantörens ordermail och bekräftelse kommer till beställarens e-postadress.
- Säkerställ att leverantörerna fakturera korrekt ordernummer på fakturorna så att detta matchar med ordernumret i e-handelssystemet.
Notera att detta är ett exempel på hur ni skulle kunna e-handla på ramavtalet utifrån förutsättningarna. Det är förstås också ok för varje myndighet att ha egna lösningar som omfattar Peppol-meddelande eller olika punchoutlösningar. Det viktiga är att den lösning ni väljer säkerställer att avropen kan genomföras i enlighet med villkoren i ramavtalet.
Det är inget krav att samtliga leverantörer i ett ramavtal med särskild fördelningsnyckel behöver läggas upp i en e-handelslösning, men för att säkerställa likabehandlingsprincipen bör samtliga leverantörer få frågan och om de accepterar och följer villkoren också bli upplagda tillsammans med övriga leverantörer.
Kräver avtalet att vi lägger upp alla leverantörer inom alla områden för att tillgodose likabehandlingsprincipen?
Det skulle kunna finnas situationer hos enskilda myndigheter som innebär att samtliga leverantörer inte behöver läggas upp (om det till exempel är helt otänkbart att avrop kommer kunna göras från en leverantör beroende på objektiva omständigheter), men för att säkerställa likabehandlingsprincipen så bör samtliga leverantörer ges möjlighet att läggas upp i e-handel om man väljer att tillämpa e-handel.
Kan leverantörerna hävda icke likabehandling om vi ansluter de olika leverantörerna till sitt inköpssystem på olika sätt?
Nej, e-handelslösningen behöver inte se ut på samma sätt för alla leverantörer, men det är viktigt att beställarna ges möjlighet att avropa enligt villkoren i ramavtalet – det vill säga, att på ett enkelt sätt kunna jämföra leverantörernas sortiment med varandra.
Leverans och utprovning
Hur stor del av sortimentet kan vi be att leverantörerna tar med och visar?
Ramavtalet reglerar inte ett exakt antal. Utgå istället från ert behov i samråd med leverantören för att komma fram till vilket sortiment som ska tas med vid utprovning.
Gäller de minst två utprovningstillfällena per beställare eller per myndighet?
Minst två utprovningstillfällena gäller per myndighet, men observera att det är en miniminivå – fler tillfällen kan erbjudas.
Kan vi kräva att leverantörerna har butik inom ett visst avstånd och då teckna kontrakt inom ramavtalet?
Det är vare sig tillåtet enligt proportionalitetsprincipen i LOU eller enligt ramavtalsvillkoren att generellt kräva att antagna leverantörer (oavsett avtalsområde) ska ha butik inom visst avstånd, vara etablerade på orten eller liknande.
Enligt avropsmodellen ska urval göras baserat på individens behov och utöver det kan ni även ta hänsyn till pris, leveranstid och miljövillkor (till exempel miljömärkningar). I enstaka fall kan det alltså, med hänvisning till avropsmodellen, vara acceptabelt att köpa från en leverantör med butik nära (till exempel om individens önskade sko finns där eller det är bråttom med leverans).
Att generellt teckna kontrakt med en av ramavtalsleverantörerna för att de har en butik som ligger nära bör man göra mer restriktivt, då kan behoven kanske lösas på andra sätt – till exempel genom att anordna utprovningar, att beställa hem ett urval av skor för påseende där de skor som inte passar kostnadsfritt kan skickas tillbaka eller genom att prova en kollegas skor och sen skicka beställningen på dessa skor online utifrån var det är billigast/bäst leveransvillkor.
Garanti och reklamation
Vilka villkor gäller för garanti och reklamation?
Garantivillkoren bestäms av respektive leverantör och kan variera mellan olika varor.
Om en vara har ett fel ska den kunna reklameras kostnadsfritt och bytas ut mot en felfri vara eller, om det inte är möjligt, ersättas med full återbetalning.
Alla villkor i detalj hittar ni i upphandlingsdokumenten, som laddas ner genom att gå in på ramavtalssidan under rubriken ”Yrkesskor upphandlingsdokument".
Kan man få skor för påseende och returnera de som inte passar kostnadsfritt inom en månad?
Ja, det är möjligt att få skor för påseende och returnera de som inte passar kostnadsfritt inom en månad.
Priser, avgifter och betalning
Från när gäller priserna?
Priserna gäller från avtalsstart 1 mars 2025.
Om jag beställer flera skor från olika leverantörer, måste jag väga in fraktkostnad och leveranser av flera leverantörer?
Ja, fraktkostnaden bör vägas in.
Varför kan man inte fritt välja avtalsleverantör upp till ett visst belopp (t.ex. 5 000–10 000 SEK) för att underlätta för sällanbeställare?
Ramavtalet och stöddokument möjliggör att sällanbeställare kan göra ett urval utefter sitt behov.
Avrop och beställningsprocess
Vid mindre köp (1-20 par skor), måste jag alltid kontakta samtliga sex leverantörer inom ett delområde eller finns det ett smidigare sätt?
Nej, du behöver inte kontakta alla sex leverantörer. Eftersom du gör avrop med en särskild fördelningsnyckel, räcker det att följa avropsmodellen. Den beskriver hur beställningar ska göras - du hittar den i rubrik 2.4 Avropa/beställa i "Avropsvägledning", som kan laddas ner under stöddokument.
Om jag ska beställa flera skor i en beställning, blir det då hos flera leverantörer eller hos den leverantören som har det lägsta priset på hela samlade beställningen?
Om du samlar flera individers behov i en beställning, kan du lägga den hos den leverantör som erbjuder det lägsta priset för hela den sammanlagda beställningen. Det är också möjligt att ta hänsyn till faktorer som leveranstid och miljövillkor. Lägsta pris inkluderas även fraktkostnader och andra avgifter.
Vad menas med att "teckna kontrakt" som står i avropsvägledning under rubrik 2.4?
Det är ingen skyldighet att teckna kontrakt utan en möjlighet som finns för de verksamheter som har interna riktlinjer som kräver att de tecknar egna kontrakt.
Leverantörsinformation och kontaktuppgifter
Var kan jag hitta information om vilka leverantörer som har fysiska butiker?
Det får du direkt från leverantörerna. Ta gärna kontakt med dem eller kolla på deras hemsidor för mer information.
Har alla leverantörer möjlighet till Punchout?
Ja, alla leverantörer har möjlighet till Punchout. Se stöddokumentet "Bilaga - E-handel leverantörens uppgifter" för mer information.
Erbjuder alla leverantörer reparation?
Reparationer ingår inte i ramavtalet. Kontakta leverantörerna direkt för att få reda på vilka som erbjuder reparationer.