Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

FAQ HVB Vuxna med missbruk 2019

Kommer ett nytt ramavtal?

Ja, ett nytt avtal är planerat att finnas på plats 2025-09-15.

Varför är leverantör X blockerad/under utredning i Urvalsdatabasen?

När en verksamhet är blockerad i Urvalsdatabasen innebär det att det pågår en utredning eller att verksamheten inte längre är aktuell på avtalet. Vi skriver alltid en kort förklaring till varför verksamheten är blockerad för avrop, t.ex. att vi inväntar dokumentation. För mer information om varför en verksamhet är under utredning, mejla inkopscentralen@adda.se.

Vad gäller kring omkostnader?

Inför placering planerar uppdragsgivaren och individen vad individen ska ombesörja själv, exempelvis kläder och annan personlig utrustning samt fickpengar och eventuella egenavgifter. Individen ansvarar själv för sina personliga omkostnader, personlig utrustning och transporter vid planerade ledigheter.

Om fickpengar utgörs av en biståndsbedömd insats görs en särskild överenskommelse om hur detta ska betalas ut till individen mellan utföraren, individen och uppdragsgivaren.

Utföraren står för övriga omkostnader under placeringen såsom akut tandvård, kost, logi, gemensamma förbrukningsvaror, fritidsaktiviteter, medlemsavgifter, transporter till och från aktiviteter och sysselsättningar samt övrigt som ingår i individens genomförandeplan.

Övernattning för anhörig bekostas också av utföraren om anhörigs medverkan ingår i insatsen. Utföraren förväntas hämta och lämna individen behovsanpassat vid användning av allmänna kommunikationer. Utföraren ska också tillhandahålla och bekosta hämtning och lämning av handläggare och anhörig från/till närmaste allmänna kommunikationer.

Hur definieras sammanbrott?

I upphandlingen har vi definierat sammanbrott som en placering i dygnetruntvård som avslutas oplanerat, det vill säga på ett sådant sätt eller vid en sådan tidpunkt att det är uppenbart att detta inte var vad man tänkt sig från socialtjänstens sida. Exempelvis om individen avviker från HVB-verksamheten eller vägrar att vara kvar.

Vad gäller kring uppsägningstid?

Parterna kan säga upp placeringsavtalet i förtid.

För placeringsavtal som tecknats till följd av omhändertagande enligt lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga, som omfattar placerade upp till 21 års ålder, upphör placeringsavtalet att gälla efter 14 dagars uppsägningstid, om inget annat överenskommits mellan uppdragsgivaren och utföraren.

För övriga placeringar samt vid uppsägning på grund av sammanbrott eller dödsfall upphör placeringsavtalet att gälla omedelbart, utan uppsägningstid för någon av parterna.

Vilken bemanning ska boendet ha?

Bemanningen ska vara tillräcklig för att säkerställa god kvalitet samt en trygg och säker vård utifrån målgruppen som utföraren arbetar med. Den ska också förhindra att individen utsätts för kränkningar, mobbning eller övergrepp. Beredskap ska finnas om något akut inträffar.

För samtliga anbudsområden ska det finnas bemanning dygnet runt, och det ska alltid finnas ansvarig personal i utförarens lokaler. Det säkerställer att individerna har ständig tillgång till hjälp och stöd.

Om en individ har särskilda vårdbehov ska bemanningen anpassas så att individen aldrig lämnas ensam med endast en personalmedlem. Detta för att garantera säkerhet och trygghet för individen, övriga placerade och personalen.

Utföraren ska ha rutiner för att säkerställa att bemanningskraven uppfylls även vid förändrade förhållanden, exempelvis om individens behov ändras eller vid sjukdom bland behandlingspersonal/utredningspersonal. Förändringar kan innebära ökat behov av personal eller att en sovande nattjänst ersätts med vaken natt. Kostnaden för eventuell förändring i bemanning ska ingå i offererat dygnspris.

Utföraren ansvarar också för att individen vid behov får sällskap av personal eller annan lämplig person vid exempelvis läkar-, tandläkar- eller frisörbesök.

Vi behöver köpa till en tjänst som inte omfattas av ramavtalet, går det bra?

Om en tjänst som inte omfattas av ramavtalet går det utifrån ramavtalet bra att göra en direktupphandling av dessa tjänster. Glöm inte att ta hänsyn till kommunens egna rutiner kring direktupphandlingar.

Kommun och leverantör är överens om ett högre pris. Hur gör vi då?

Om kommun och leverantör är överens om ett annat pris än som står i ramavtalet ska kommunen direktupphandla placeringen och inte gå via vårt ramavtal.

Vilka priser gäller?

De priser som står i Urvalsdatabasen vid placeringstillfället är de som gäller för kontrakt. Det ska inte tillkomma andra kostnader utöver de som står där. Om leverantören ändå vill ta ut andra priser får ni gärna höra av er till oss så tar vi kontakt med dem, eftersom detta är ett avtalsbrott.

På det här ramavtalet kommer inte priserna att justeras igen. Priserna kommer inte att vara de samma fram till att ramavtalet löper ut 2025-09-14.