Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

FAQ Konsulentstödd familjehemsvård 2019

Kommer ett nytt avtal?

Ja, ett nytt avtal är planerat att finnas på plats 2025-09-15.

Varför är leverantör X blockerad/under utredning i Urvalsdatabasen?

När en verksamhet är blockerad i Urvalsdatabasen innebär det att det pågår en utredning eller att verksamheten inte längre är aktuell på avtalet. Vi skriver alltid en kort förklaring till varför verksamheten är blockerad för avrop, t.ex. att vi inväntar dokumentation. För mer information om varför en verksamhet är under utredning, mejla inkopscentralen@adda.se.

Vad gäller kring försäkringar vid skador på egendom?

Det är inte utföraren som ska stå för kostnaden utan det är familjehemmets försäkring som ska täcka den kostnaden. Kommunens ansvarsförsäkring kan också tas i anspråk under förutsättning att kommunen har ett utökat skydd för skador som placerade barn eller ungdomar orsakar i sin försäkring.  

Familjehemmets försäkring gäller i första hand, oavsett om det är en jourhemsplacering eller stadigvarande placering. Om ungdomen varit vållande till skada och är folkbokförd i familjehemmet, vilket kan vara aktuellt vid en stadigvarande placering, så kan även ungdomen omfattas av familjehemmets ansvarsförsäkring. 

Vem står för kostnaden för umgängesresor och andra sorters resor?

Frågan om vem som tar kostnaden för umgängesresor är inte något som har reglerats i ramavtalet och det beror på att förutsättningarna för dessa resor är så vitt skilda. Det kan vara långa avstånd, kräva att personal från verksamheten följer med eller att den placerade har behov utifrån vilka resorna behöver anpassas, med vilken frekvens umgängesresorna ska ske och så vidare. 

Det finns därför tyvärr inget rakt svar på den här frågan, det enda som finns reglerat är detta:  

Dagliga resor, som exempelvis till/från skola, fritidsaktiviteter och eventuella semesterresor ska ingå i dygnsavgiften.

Uppdragsgivaren ansvarar för resor i samband med inskrivning och utskrivning.

Om resorna innebär en hög kostnad för familjehemmet kan de ta upp detta med leverantören, som i sin tur kan föra en dialog med er som uppdragsgivare.

Hur ska barnbidrag hanteras?

Vi har en skrivning om barnbidrag i ramavtalet, under rubriken Omkostnader. Där står det:  

Om den placerade/vårdnadshavaren under placeringstiden uppbär arbetsinkomst, pension, sjukpenning, barnbidrag eller annan motsvarande ersättning regleras detta mellan uppdragsgivaren och den placerade/vårdnadshavaren. 

Man behöver alltså inför en placering komma överens om hur barnbidraget ska hanteras. Grunden är att när ett barn placeras i familjehem så får socialnämnden göra en framställan till Försäkringskassan om att barnbidraget ska ställas om till en familjehemsförälder. Barnbidraget kan även ställas om till ett jourhem. Bambidraget reducerar nivån på den omkostnadsersättning som kommunen ersätter familjehemmet med. 

Eftersom arvode och omkostnad ingår i dygnsavgiften bör kostnaden för barnbidraget reducera även dygnskostnaden med motsvarande belopp. 

Det finns inget uttryckligt krav på att leverantören ska sänka dygnskostnaden men är det så att barnbidraget började betalas ut till familjehemmet efter att placering skett så är det rimligt att dygnskostnaden sänks med motsvarande kostnad (dvs 1250kr/30-31 dagar). 

Vad gäller kring omkostnader?

Uppdragsgivaren tillser att den placerade är utrustad med kläder för aktuell säsong vid placeringens inledning. Därefter ska kläder och utrustning ingå i dygnskostnaden.

Anbudsgivaren ombesörjer och bekostar därefter samtliga omkostnader för den placerade som behövs för ett fungerande vardagsliv, som fickpengar, kläder, personlig utrustning, glasögon/linser, fritidsaktiviteter (utrustning, medlemsavgifter m.m.) etc.

Hygienartiklar (inklusive intimhygienartiklar), klippning mm ska ingå i dygnskostnaden.

Dagliga resor, som exempelvis till/från skola, fritidsaktiviteter och eventuella semesterresor ska ingå i dygnsavgiften.

Uppdragsgivaren ansvarar för resor i samband med inskrivning och utskrivning.

Om den placerade/vårdnadshavaren under placeringstiden uppbär arbetsinkomst, pension, sjukpenning, barnbidrag eller annan motsvarande ersättning regleras detta mellan uppdragsgivaren och den placerade/vårdnadshavaren.

Vad gäller kring uppsägningstid?

När det kommer till ramavtalet Konsulentstödd familjehemsvård 2019 så är det lite annorlunda mot våra andra avtal inom Sociala tjänster, eftersom det är tre parter som är inblandade. Adda tillhandahåller en kontraktsmall för avtal som ska skrivas mellan kommun och utförare (förmedlaren av familjehem).Utöver detta ska det skrivas ett placeringsavtal, det vill säga det avtal som skrivs mellan kommunen och själva familjehemmet. Adda tillhandahåller inte någon placeringsavtalsmall och det finns inget reglerat kring uppsägning i själva ramavtalet.  

Kort sagt är uppsägningstid inte reglerat i ramavtalet utan regleras mellan familjehemmet och kommunen, oavsett anbudsområde (dvs. jourplacering eller “vanlig” placering"). 

Vad ska placeringsavtalet innehålla?

För samtliga placeringsavtal som tecknas gäller minst följande:

  • Av placeringsavtalet ska framgå att uppdragsgivaren har det yttersta ansvaret för placeringen och att beslut om omplacering av en placerad person från ett familjehem till ett annat endast får fattas av uppdragsgivaren.
  • Placeringsavtalet ska innehålla uppgifter om den placerade personens namn, personnummer, dygnskostnad, placerings- och uppsägningstid m.m.
  • Placeringsavtalet ska gälla från och med den dag placeringen påbörjas och gälla i enlighet med uppdragsgivarens beslut om insatsens längd. Avsteg från detta kan göras skriftligt i genomförandeplanen efter överenskommelse mellan parterna.

Övriga villkor för placeringen överenskoms mellan uppdragsgivaren och familjehemmet.

Varför behöver vi skriva både kontrakt och placeringsavtal?

När det kommer till ramavtalet Konsulentstödd familjehemsvård 2019 så är det lite annorlunda mot våra andra avtal inom Sociala tjänster, eftersom det är tre parter som är inblandade. Vi tillhandahåller en kontraktsmall för avtal som ska skrivas mellan kommun och utförare (förmedlaren av familjehem). Utöver detta ska det skrivas ett placeringsavtal, det vill säga det avtal som skrivs mellan kommunen och själva familjehemmet. Det finns ingen placeringsavtalsmall utan varje kommun får själva ta fram en sådan.

Kan vi köpa tilläggstjänster på anda delområden än delområde B?

Nej, i ramavtalet går det endast att köpa tilläggstjänster i delområde B. Om det gäller en tilläggstjänst som inte omfattas av ramavtalet spelar delområde ingen roll.

Vi behöver köpa till en tjänst som inte omfattas av ramavtalet, går det bra?

Om en tjänst som inte omfattas av ramavtalet går det utifrån ramavtalet bra att göra en direktupphandling av dessa tjänster. Glöm inte att ta hänsyn till kommunens egna rutiner kring direktupphandlingar.

Det spelar ingen roll vilket delområde placeringsavtalet gäller, om tilläggstjänsten köps utanför avtalet. Det går alltså bra att man köper till en tjänst i delområde A, så länge den inte finns att avropa delområde B.

Vilket delområde ska vi välja?

I avtalet finns det fem delområden.

Vad som ingår i respektive delområde står i dokumentet ”krav på tjänsten" under stöddokument.

Om ni står mellan delområde A och delområde B så är skillnaden att ni i delområde B har möjlighet att köpa till vissa tilläggstjänster. Vet ni med er att det inte kommer bli aktuellt för det placerade barnet/ungdomen så kan ni välja A. Ni kan också skriva om placeringsavtalet om/när behovet hos den placerade individen förändras.

Kommun och leverantör är överens om ett högre pris. Hur gör vi då?

Om kommun och leverantör är överens om ett annat pris än det som står i ramavtalet ska kommunen direktupphandla placeringen och inte gå via vårt ramavtal.

Vem beslutar omfattningen/vilka tilläggstjänster som ska ingå?

Det är uppdragsgivaren, alltså kommunen, som bestämmer vilken omfattning det ska vara. Är det så att en diskussion ändå uppstår är det i slutändan kommunen som avgör vilket delområde och vilka tilläggstjänster som är aktuellt för varje placering.

Vilka priser gäller?

De priser som står i Urvalsdatabasen vid placeringstillfället är de som gäller för kontrakt. Det ska inte tillkomma andra kostnader utöver de som står där. Om leverantören ändå vill ta ut andra priser får ni gärna höra av er till oss så tar vi kontakt med dem, eftersom detta är ett avtalsbrott.  

Detta ramavtal kommer inte att prisjusteras igen så priserna kommer inte att förändras fram till att ramavtalet löper ut 2025-09-14.