Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

Så går våra upphandlingar till

Samtliga upphandlingar vi gör föregås av omfattande bedömningar och analyser av marknaden. Detta är viktigt då de färdiga ramavtalen ska kunna användas i din verksamhet och leda till goda affärer. 

786 upphandling steg.png

Steg 1: Upphandling påbörjad

Vi gör förstudier och upphandlingsdokument.

Under det första steget gör upphandlarna förstudier och tar fram ett upphandlingsdokument.

Vad behöver du som kund tänka på när en upphandling är påbörjad?

När vi skickar ut information och berättar på webbplatsen om en påbörjad upphandling är det två saker du som upphandlingsansvarig behöver ha i åtanke.

  1. Anmäl intresse till referensgrupp
    För att våra upphandlingar och ramavtal ska bli så bra som möjligt tar vi gärna till oss extra kompetens och erfarenhet. 
    Anmäl dig till att delta i referensgrupp här

  2. Kontrollera att serviceavgiften är betald
    Kontrollera att du betalt serviceavgiften så din verksamhet är avropsberättigad på det kommande ramavtalet. Betalar du fakturan på serviceavgiften i efterhand måste den vara oss tillhanda innan upphandlingen annonseras.

Steg 2: Upphandling annonserad

Vi annonserar och leverantörer lämnar anbud.

Då upphandlingsdokumentet är klart annonserar vi upphandlingen. Företag som är intresserade av att bli ramavtalsleverantör kan i annonsen se upphandlingens omfattning och villkor och lämna anbud (offert).

Utvärdering av anbud och tilldelningsbeslut

När anbudstiden är slut öppnas alla anbud och utvärderas. Efter utvärderingsfasen fattar vi beslut om tilldelning, det vill säga vilka som blir leverantörer på avtalet. Tilldelningsbeslutet informerar om vem/vilka som vann och skickas till alla leverantörer som lämnat anbud. Därefter råder avtalsspärr i tio dagar.

Avtalsspärr – en väntan på nästa steg

Under avtalsspärren får inga avtal tecknas. Det är under denna period en eventuell överklagan av tilldelningsbeslutet kan göras. Leverantören behöver då lämna in ansökan om överprövning till domstol.

Leverantören har en skyldighet att påtala brister i upphandlingsdokumenten till den upphandlande organisationen under upphandlingens gång. Om detta inte görs och leverantören ansöker om överprövning av upphandlingen finns annars en risk att domstolen kommer fram till att leverantören inte kan anses lida skada. Detta eftersom leverantören då inte anses ha gjort det som kan krävas för att undvika att skada uppkommer. 

Domstolen gör en prövning av ärendet och avslår eller bifaller överprövningen. Bifalles överprövningen kan upphandlingen behöva göras om, helt eller delvis. Avslås överprövningen tecknas avtal. 

Steg 3: Ramavtal klart

Vi tecknar kontrakt och håller avtalsmöte.

När avtalsspärren löpt ut tecknas kontrakt med de antagna ramavtalsleverantörerna och ett avtalsmöte hålls. När det är dags för avtalsstart skickar vi ut information till våra kunder att ramavtalet är klart för användning.

Vad gäller för dig som kund när ett ramavtal är klart?

Vi bjuder alltid in till ramavtalsinformation när avtal är tecknat. Där berättar vi mer om villkoren i avtalet och du har möjlighet att ställa frågor. 

Gör så här när det är dags att använda avtalet:

  1. Gör en avropsanmälan på ramavtalet 
    Avropsanmälan är viktig och underlättar bland annat uppföljning, både för er och för Adda Inköpscentral. 

    För att göra en avropsanmälan, behöver man logga in på Mina sidor (högst upp till höger på sidan). Det är upphandlingschef eller någon som denne utser som har möjlighet att logga in.

  2. Läs på om avtalet
    All information som du behöver hittar du på ramavtalets webbsida exempelvis kontaktuppgifter till leverantörerna.

  3. Hitta rätt leverantör och gör en beställning

Här kan du se alla våra ramavtal

Hur bestäms vilka upphandlingar som ska göras?

Vi får löpande upphandlingsförslag på varu- och tjänsteområden från våra kunder, SKR, leverantörer och branschorganisationer. Dessutom gör Inköpscentralen egna analyser om framtida behov och marknad. I nästa steg i arbetet sammanställer vi förslagen och gör en övergripande bedömning.

Därefter gör vi mer fördjupade analyser som ska besvara som frågeställningar som exempelvis; kan vi med upphandlingen skapa tillräcklig konkurrens? Hur ser leverantörsmarknaden ut – regional och lokalt?

Har du frågor?

Du är alltid välkommen att kontakta oss!
Tel: 08 525 029 96
E-post: inkopscentralen@adda.se

Upphandlingsplanen 2024

Här ser du tydligt och överskådligt vad vi planerar framåt. Med våra avtal och dynamiska inköpssystem får ni möjlighet att använda vårt erbjudande i er egen försörjningsstrategiska planering.

Se hela Upphandlingsplanen här