Om ramavtalet
Ramavtalet ska kunna användas både vid behov av enstaka produkter samt kompletta lösningar som innehåller produkter och tjänster.
För att på bästa sätt möta de olika typerna av behov är ramavtalet uppdelat i två avtalsområden – ett avtalsområde för skräddarsydda lösningar och ett där enkla produktinköp kan avropas.
Omfattning
Ramavtalet omfattar produkter och tjänster inom audio- och videoområdet och ska tillgodose era behov av AV-produkter och tjänster. Behoven kan vara kopplade till både nya eller befintliga mötes- och konferensrum, lektionssalar, hörsalar, vård- och omsorgsmiljöer med flera.
Avtalsområde 1: Helhetslösningar, produkter och tjänster
Avrop i avtalsområde 1 sker genom förnyad konkurrensutsättning.
Avtalsområde 1 omfattar följande produktområden:
- Bild
- Ljud
- Infrastruktur
- Kameror
- Inredning
- Tillbehör
Avtalsområde 1 omfattar följande tjänsteområden:
- Projektering och preparation
- Leverans, montering och installation
- Service och support
- Datasäkert och cirkulärt återtag av hårdvara
- Utbildning och rådgivning
- Inspelning och streaming
- AV som tjänst
Avtalsområde 2: Webbutik för produktköp
Avrop i avtalsområde 2 sker genom beställning i den webbutik som leverantören tillhandahåller.
Avtalsområde 2 omfattar ett fastställt standardsortiment och ett övrigt sortiment med kompletterande produkter. Avtalsområdet omfattar följande produktområden:
- Bild
- Ljud
- Infrastruktur
- Kameror
- Inredning
- Tillbehör
I samband med produktköp kan man även beställa följande tilläggstjänster:
- Montering och installation
- Konfiguration och programmering
- Produktmärkning
För att registrera ett konto i webbutiken besök avs.se.
Vem kan avropa?
Ramavtalet riktar sig till dig som idag arbetar som upphandlare, IT-ansvarig, AV-specialist, och upphandlingsansvarig.
Så avropar och beställer du
Avrop i avtalsområde 1 sker genom förnyad konkurrensutsättning. Den upphandlande myndigheten ska avropa genom förnyad konkurrensutsättning om man:
- har behov av produkter eller tjänster som inte omfattas av det vid var tid gällande sortimentet i webbutiken (avtalsområde 2), men som ändå omfattas av ramavtalsupphandlingen i enlighet med avsnitt 4 (se avsnitt 4.1 i kravspecifikation), eller
- har ett behov av AV-produkter eller -tjänster som motsvarar ett värde större än 500 000 SEK.
Avrop i avtalsområde 2 sker genom beställningar i den webbutik som leverantören ska tillhandahålla. Den upphandlande myndigheten kan avropa via webbutiken om man:
- har behov av produkter eller tjänster som omfattas av det vid var tid gällande sortimentet i webbutiken (se bilaga ”Sortiment och priser (avtalsområde 2) samt om:
- avropet motsvarar ett totalt värde om maximalt 500 000 SEK.
Sortiment i webbutiken uppdateras var sjätte månad under avtalsperioden.
Nyttor
Enkelhet
Ramavtalet gör det möjligt att enkelt beställa kvalitativa produkter till bra priser via en webbutik och som gäller för ordervärden upp till 500.000 kr.
Effektivisering
AV-produkter är en naturlig del i de flesta arbetsmiljöer idag. Genom en förnyad konkurrensutsättning finns det möjlighet att skräddarsy dina avrop efter egna behov.
Innovation
Ramavtalet är flexibelt och öppet för nya produkter och tjänster inom AV-området. En nyhet är exempelvis inspelnings- och streamingtjänster som kan användas för att till exempel sända kommunfullmäktiges möten på kommunens webbsida.
Digitalisering
Produkter inom AV-området har ofta en nyckelroll när arbetsplatser och samarbeten blir alltmer digitaliserade. Ramavtalet erbjuder inte bara produkter utan även rådgivning och utbildning. Det kan till exempel vara om hur olika AV-lösningar kan skapa nytta.
Få svar på dina frågor inför ditt kommande avrop, boka möte med oss.
Leverantörskontroll med anledning av sanktioner mot Ryssland
Ramavtalet kontrollerat i april 2024.
Läs mer om vad kontrollen innebär här.