Om ramavtalet
Ramavtalet omfattar bemanningstjänster inom sex olika yrkeskategorier. Har ni behov av roller som inte är beskrivna i exemplen nedan, så kan ni själva ange titel och yrkesbeskrivning när ni gör avrop. Det är då viktigt att passa in rollen i rätt yrkeskategori för att avropa från rätt leverantör.
Avtalet är framtaget utifrån våra kunders önskemål, där framförallt enkelhet och tidsbesparing har varit prioriterade önskemål. Alla antagna leverantörer är kvalitetssäkrade och vi arbetar kontinuerligt med revision och uppföljning så att vi kan försäkra oss om att leverantörerna erbjuder god kvalitet.
Ramavtalet omfattar
Avtalet ska tillgodose era behov av bemanningstjänster inom följande yrkeskategorier, där rollerna som nämns är exempel. Ni kan också beskriva den roll ni har behov av. Förutom dessa yrkeskategorier är avtalet indelat i 21 olika län.
- Personal och HR: HR-konsult/HR-strateg, HR-administratör, löneadministratör
- Administration och internservice: arkivarie, kundservicepersonal, assistent/sekreterare, administratör, registrator, projektledare, internservice. Observera att det inte omfattar personalpool.
- Ekonomi: controller/ekonom, ekonomiassistent, redovisningsekonom, inköpare/upphandlare
- Information och kommunikation: redaktör, kommunikatör, webbredaktör
- Fastighet: förvaltare, drifttekniker, vaktmästare, fastighetsskötare, bovärd
- Interim chef: chefstjänst med personalansvar och/eller ekonomiskt ansvar. (specificeras av er). Observera att det inte omfattar vård och omsorg.
Så avropar och beställer du
Kontrollera att ni är avropsberättigade på ramavtalet och gör först en avropsanmälan. Beställning sker därefter genom rangordning. Ramavtalet tillämpar rangordning av tre leverantörer. De tre rangordnade leverantörerna är tilldelade ramavtal per län och per ovan angivna yrkeskategorier.
Stöd för avrop
Avrop sker via e-post, telefon eller fysiska möten. Vid en första kontakt kommer ni inom sex arbetstimmar erhålla skriftlig bekräftelse på att avropet är mottaget (vardagar mellan 9.00-17.00).
Just nu råder det kandidatbrist inom vissa områden. Det kan därmed vara svårt för våra antagna leverantörer att leverera vissa kompetenser inom angiven leveranstid.
Enligt avtalet finns möjlighet till längre eller kortare leveranstid än tre plus två arbetsdagar. Den överenskommelsen gör ni tillsammans med leverantören. För att underlätta leverans inom områden där det råder brist rekommenderar vi att ni för en dialog med den specifika leverantören som kan behöva längre tid på sig att hitta just den kandidat/de kandidater som er organisation är i behov av.
Har ni behov av flera kompetenser vid ett och samma avrop och leverantören endast erbjuder delar av en leverans så är det möjligt att tacka ja till en delleverans och gå vidare till nästa leverantör i rangordningen för resterande leverans.
Ramavtalsleverantören som är rangordnad som nummer ett är skyldig att besvara avropsförfrågan inom tre arbetsdagar med presentation av minst två kandidater för er att ta ställning till inför bemanningsuppdraget. Om ingen av de två kandidaterna kan godkännas för uppdraget, får leverantören presentera ytterligare tre kandidater inom ytterligare två arbetsdagar. Om leverantören inte gör detta, eller om ni inte kan godkänna någon av de totalt fem kandidaterna, har ni rätt att vända er förfrågan till leverantör rangordnad nummer två, och så vidare.
Observera att det är ni som bestämmer och anger nivå för utbildningsgrad, arbetslivserfarenhet med mera vid ert avrop. Kontroll av ställda krav på bemanningspersonalen görs av leverantören och ingår i uppdraget. Se mer information i dokumentet Avropsvägledning under Stöddokument.
Nyttor
Enkelhet
Syftet med ramavtalet är att du ska kunna avropa extern personal för längre eller kortare perioder, exempelvis vid arbetstoppar och sjukfrånvaro. Det är enkelt att med snabb inställelsetid avropa bemanningstjänster och få personal på plats av kvalitetssäkrade leverantörer inom sex olika yrkesroller.
Effektivisering
Genom att avropa bemanningstjänster underlättar du för din organisation och sparar både tid och resurser. Du kan enkelt avropa tillfälliga bemanningsresurser istället för att göra en egen upphandling. Vi har upphandlat och kvalitetssäkrat leverantörerna så du och din organisation kan känna er trygga i leveranserna.
Leverantörskontroll med anledning av sanktioner mot Ryssland
Ramavtalet kontrollerat i september 2022.
Läs mer om vad kontrollen innebär här.