Om ramavtalet
Ramavtalet omfattar möbler och inredning fördelat på sex olika delområden och nio geografiska områden.
Parallellt med upphandlingen av detta ramavtal har vi genomfört en separat upphandling för skola och förskola, där delområdena heter A och B. För att undvika förväxling har vi valt att benämna delområdena på detta ramavtal C-H.
Omfattning
Delområde C omfattar möbler för miljöer där vårdtagare vistas, såsom väntrum, vårdboenderum samt all- och matrum. Produkterna är anpassade för att tåla rengöring och utbyte av klädsel.
För inredning av barnens väntrum bör ni vända er till område B - Förskola.
Exempel på produktgrupper:
Matbord, stolar och fåtöljer, soffor och fotpallar, vilfåtöljer, medicinskåp, samt särskilt tillgänglighetsanpassade möbler.
Avgränsning:
Specialinredning som till exempel vårdsängar och massagebänkar
Den digitala möbelkatalogen - ny funktionalitet
Exportera prisfiler för alla avtalsområden per leverantör till Excel - för att kunna jämföra priser efter prisjusteringar. Filen innehåller uppgifter om produkterna (produktnamn, typfallsnummer, Inköpscentralens artikelnummer, leverantör och deras artikelnummer samt pris).
Exportera ett helt avtalsområde per leverantör till en komplett produktfil i Excel – här ser du ytterligare uppgifter som hållbara val, produktserie, tillverkare, mått och kulörer.
Exportera alla produkter och priser per avtalsområde och leverantör till SFTI:s katalog som cellstrukturerad mall – gör att du kan få in hela eller delar av sortimentet i er interna e-handelskatalog.
Så avropar och beställer du
Detta ramavtal har två olika avropsmodeller. Vilken modell som ska användas avgörs av hur stor kostnaden är vid varje avropstillfälle.
Du avropar genom särskild fördelningsnyckel om din beställning är upp till 400 000 kronor (inkl. samtliga kostnader som t.ex. frakt eller andra tjänster). Överskrider beställningen 400 000 kronor gör du istället en förnyad konkurrensutsättning.
OBS! Kontrollera att samtliga leverantörer är antagna i ert geografiska område.
antagna-leverantorer-per-lan-avtalsomrade-och-rabatt-version-2023-03-21.xlsx (75 kB)
Stöd för avrop
Under Stöddokument finns en avropsvägledning som ni kan använda som stöd vid avropet. Där hittar du också en sammanställning över avtalade leverantörer.
Kontaktuppgifter till leverantörerna hittar du under Leverantörer. Där hittar du även sortiment- och prisbilagor för det övriga sortimentet och tjänster.
Nyttor
Enkelhet
Förenklar mindre och större inköp genom olika avropsmodeller och mallar. Digital möbelkatalog ger en god överblick av standardprodukter inklusive tydlig information med bilder, pris, beskrivning, utförande och märkningar.
Effektivisering
Ett brett standardsortiment med hög kvalitet till rätt pris. Minskar era kostnader för lokala och regionala upphandlingar och förvaltningsprocesser. Demoprodukter med ytterligare rabatt.
Innovation
Produkter som följer branschutveckling och forskning, främst vad gäller klimat- och miljöbelastning, men även god ergonomi och verksamhetsanpassade inredningsmiljöer som passar olika offentliga verksamheter. Ett nytt avtalsområde för gardiner solskydd och hängande textilier är framtaget för att erbjuda djupare kompetens för bättre inomhusmiljö.
Digitalisering
Möbler anpassade för en digital tid och en digital arbetsmiljö. Anslutning till er e-handel inom tre månader från anmälan. Standardsortimentet kan läsas in från den digitala möbelkatalogen. E-handelskatalog PEPPOL/SFTI.
Har du frågor om våra möbelavtal eller hur du genomför ett avrop på bästa sätt?
Boka ett möte med oss!
Leverantörskontroll med anledning av sanktioner mot Ryssland
Ramavtalet kontrollerat i september 2022.
Läs mer om vad kontrollen innebär här.