Om ramavtalet
Genom en särskild urvalsdatabas kan ni jämföra verksamheter utifrån deras innehåll, kvalitet och pris, vilket gör det enklare att välja rätt utförare utifrån individens behov och önskemål. Du läser mer om hur du skapar inlogg längre ner under "Avropa och beställ steg för steg".
Inköpscentralen arbetar löpande med uppföljning och ansvarar för att tillse att stödboendena i ramavtalet har förutsättningar att uppfylla ställda krav och för att ta med kunskapen från uppföljningarna till nya upphandlingar.
Ramavtalet är indelat i fyra olika anbudsområden, vilka är prissatta var för sig av leverantörerna:
- Stödboende, ålder 16-17 år
- Stödboende, ålder 18-20 år
- Stödboende för ensamkommande, ålder 16-17 år
- Stödboende för ensamkommande, ålder 18-20 år
Urvalsdatabas för matchning och nyheter om uppföljning och förvaltning
Databasen är också ett viktigt verktyg för att sprida information om förvaltning och uppföljning av ramavtalet. Databasen innehåller Inköpscentralens uppföljningsrapporter per utförare och uppdaterade priser efter prisjusteringar. Utförare som för tillfället inte uppfyller ställda krav kan döljas och därmed inte vara tillgängliga för nya avrop. Urvalsdatabasen är därför en viktig informationskälla för vad som gäller för just detta ramavtal.
Att tänka på vid placering
Som placerande handläggare är det viktigt att tänka på att:
- använda mallen för placeringsavtalet vid varje enskild placering,
- kommunen ansvarar för att placeringsavtal skrivs,
- kontrollera att verksamheten har ett aktuellt tillstånd vid varje enskild placering.
Så avropar och beställer du
Avrop/placeringar via ramavtalet sker enligt en särskild fördelningsnyckel. Fördelningsnyckeln utgår från Socialtjänstlagen (2001:453) (SOL), vilket innebär att det är individens specifika behov samt vårdnadshavarens och/eller individens önskemål som styr vilket stödboende som är bäst lämpad för den aktuella placeringen. Om det är flera stödboenden som uppfyller behov och önskemål lika bra, är det lägst pris som styr vilket stödboende som väljs.
Stöd för avrop
Avropsberättigade parter: I detta dokument finns samtliga kommuner som har rättighet, men ingen skyldighet, att använda ramavtalet. Det enda som krävs är en avropsanmälan via Mina sidor på Addas hemsida i samband med första avropet på ramavtalet.
Placeringsavtalsmall: Den här mallen är bra att använda för att teckna avtal vid placeringstillfället. Mallen är anpassad till de krav som ställts i ramavtalet.
Villkor för placeringsavtal: Innehåller villkor som reglerar och påverkar placeringarna.
Krav på tjänsten: Innehåller en redovisning av kraven på tjänsten som ställdes i upphandlingen.
Nyttor
Enkelhet
Aktuell och jämförbar information om verksamheternas innehåll och pris via en urvalsdatabas. Tillgång till stöddokument och mall för placeringsavtal för att ge bästa förutsättningar för ett bra och tydligt avrop.
Effektivisering
Administrativ nytta genom att slippa genomföra upphandling, förvalta och följa upp ramavtal inom ett komplext och administrativt tungt område. Avgiftsfritt digitalt stöd, urvalsdatabas för placering utifrån individens behov.
Innovation
Tydliga kompetenskrav på kontaktpersonens utbildningsnivå. Förtydligar hur många stödtimmar priserna omfattar. Kontinuitetsplan för kris och störning ska finnas hos utföraren under hela ramavtalsperioden.
Digitalisering
Urvalsdatabasen är en sökdatabas som innehåller jämförbar data om utförarens kvalitet och pris, för att hitta rätt stödboende utifrån individens behov. Urvalsdatabasen är en direkt kommunikationskanal för Adda till socialsekreteraren som får samlad information om aktuella händelser och uppföljning på ramavtalet.
Beredskap
Verksamheten ska ha en kontinuitetsplan som innehåller information om vad personalen ska göra vid en kris eller störning i en kritisk aktivitet eller resurs.
• Löpande uppföljning och avtalsförvaltning för att säkerställa ekonomisk stabilitet
• Varje år skickas en enkät ut till alla utförare på ramavtalet, för kontrollera att kraven i ramavtalen uppfylls.
• Uppföljning genom besök på plats eller via digitalt möte för alla utförare som är anslutna till ramavtalet. Vi kontrollerar att kraven på kompetens, rutiner och processer i ramavtalet efterlevs. Varje uppföljning genererar en slutrapport som finns tillgänglig i Urvalsdatabasen.
• När vi får information om att det finns brister hos en utförare, kan vi dölja verksamheten för avrop i Urvalsdatabasen. Vi kan genomföra ett uppföljningsmöte eller initiera en revision. I riktigt allvarliga fall kan vi häva avtalet med utföraren.