Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

HVB Vuxna med missbruk 2019

Ramavtalet syftar till att täcka kommuners huvudsakliga behov av privata utförare inom HVB för vuxna med missbruk och/eller beroende.

Avtalsperiod:

2021-09-15 - 2025-09-14
Bakrundsbild för sidhuvud

Om ramavtalet

Genom en särskild urvalsdatabas kan du jämföra verksamheter utifrån deras innehåll, kvalitet och pris, vilket gör det enklare att välja rätt utförare utifrån individens behov och önskemål. Du når den här och du skapar inlogg här.

Ramavtalet ska täcka kommunernas huvudsakliga behov av att placera vuxna med missbruks- och/eller beroendeproblematik i boenden som erbjuder heldygnsvistelse. Dessa boenden ska även tillhandahålla behandlings- och/eller omvårdnadsinsatser.

Avtalet är indelat i tre olika delområden, vilka är prissatta var för sig av verksamheterna:

  • HVB Utredning
  • HVB Behandling
  • HVB Omvårdnad

Urvalsdatabas för matchning och nyheter om uppföljning och förvaltning

Förutom att söka fram och jämföra verksamheter är Urvalsdatabasen är ett viktigt verktyg för att sprida information om förvaltning och uppföljning av ramavtalet. Urvalsdatabasen innehåller våra uppföljningsrapporter per utförare och uppdaterade priser efter prisjusteringar.

Utförare som för tillfället inte uppfyller ställda krav kan döljas och därmed inte vara tillgängliga för nya avrop. Urvalsdatabasen är därför en viktig informationskälla för vad som gäller för just detta ramavtal.

Att tänka på vid placering

Som placerande handläggare är det viktigt att tänka på att:

  • använda mallen för placeringsavtalet vid varje enskild placering
  • kommunen ansvarar för att placeringsavtal skrivs
  • kontrollera att verksamheten har ett aktuellt tillstånd vid varje enskild placering
Uppföljning och tipsfunktion

Vi följer kontinuerligt upp att de HVB som finns på Addas ramavtal uppfyller de krav som ställts i ramavtalet. Uppföljning görs genom årliga enkäter, dialog med verksamheterna och besök. Målet är att säkerställa att verksamheterna har rätta rutinerna och processerna på plats för att bedriva verksamheten enligt avtalet. Dessutom genomför vi löpande kontroller för att säkerställa att de är ekonomiskt stabila.

Resultaten av uppföljningarnam eventuella åtgärder och sanktioner informeras till de kommuner som använder ramavtalen via Urvalsdatabasen. Om det uppstår brister i en verksamhet, kan Inköpscentralen vidta åtgärder genom att tillfälligt avropsstoppa verksamheten, vilket hindrar HVB-hemmet från att ta emot nya placeringar. I allvarliga fall kan vi häva avtalet och utesluta HVB-hemmet från ramavtalet.

Om du upptäcker missförhållanden eller har frågor kring hur tips kan lämnas kan du kontakta oss. Lämna tips i Urvalsdatabasen  eller kontakta vår kundsupport (08-525 029 96).

Så avropar och beställer du

Avrop/placeringar via ramavtalet sker enligt en särskild fördelningsnyckel. Fördelningsnyckeln utgår från Socialtjänstlagen (2001:453) (SoL), vilket innebär att det är individens specifika behov samt vårdnadshavarens och/eller individens önskemål som styr vilken utförare som är bäst lämpad för den aktuella placeringen. Om det är flera HVB som uppfyller behov och önskemål lika bra är det lägst pris som styr vilket HVB som väljs.

Stöd för avrop

Avropsberättigade parter: I dokumentet finns samtliga kommuner som har rättighet, men ingen skyldighet, att använda ramavtalet. 

Placeringsavtalsmall: Mallen är bra att använda för att teckna avtal vid placeringstillfället. Mallen är anpassad till de krav som ställts i ramavtalet.

Villkor för placeringsavtal: Innehåller villkor som reglerar och påverkar placeringarna.

Krav på tjänsten: Innehåller en sammanställning av viktiga krav och villkor på tjänsten från förfrågningsunderlaget.

 

Leverantörer
Här finns kontaktuppgifter till leverantörerna och genväg till Tendsign.

Adda Inköpscentral AB

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Inköpscentralen ADDA
Avropa och beställ steg för steg
Så använder du ramavtalet

Får vi använda ramavtalet?
Titta i fliken Är jag berättigad om din organisation finns bland de avropsberättigade.

Gör en avropsanmälan

I samband med första avropet önskar vi att din kommun anmäler till oss att ni börjar använda ramavtalet. Det brukar upphandling- eller inköpsavdelningen göra, kontakta dem om du är osäker på om din organisation har gjort en avropsanmälan. Vet du inte vem du ska kontakta, vänd dig till oss på 08-525 029 96 eller inkopscentralen@adda.se.

Skapa inloggning till Urvalsdatabasen
Det gör du som arbetar i en kommun här om du inte redan har en inloggning sedan tidigare.

Du som arbetar på en verksamhet har möjlighet att logga in för att ändra och hålla de uppgifter som presenteras i urvalsdatabasen uppdaterade. Kontakta Placeringsinfo för inloggning till Urvalsdatabasen.

För tekniska frågor om urvalsdatabasen och inloggning, kontakta support hos Placeringsinfo på 010-179 00 00 (mån-ons kl. 9-11) eller adda@placeringsinfo.se.

Sök i urvalsdatabasen

Sök i urvalsdatabasen för att filtrera fram passande HVB utifrån individens behov och önskemål. Om flera verksamheter uppfyller behov och önskemål lika bra, är det lägst pris som avgör valet av HVB.

Kontakta matchande HVB Kontaktuppgifter till varje HVB hittar du i urvalsdatabasen.

Teckna placeringsavtal

Använd placeringsavtalsmallen som ligger under fliken Stöddokument och i urvalsdatabasen under fliken Dokument.

Frångå inte villkoren

Som beställare ansvarar du själv för att avrop och tecknande av kontrakt sker enligt villkoren i ramavtalet och i enlighet med LOU.

Är jag berättigad
Ta reda på om du kan använda avtalet.

Avropsberättigade kunder

Vilka som har rätt att använda ramavtalet bestäms redan i upphandlingsfasen för respektive ramavtal. Du kan använda sökfunktionen nedan som hjälp för att se om du kan använda ramavtalet.

Det går också att se avropsberättigade i ramavtalsbilagan "Avropsberättigade parter" som finns under Stöddokument eller publicerat i Tendsign under bilagor.

Vid oklarheter gäller ramavtalsbilagan "Avropsberättigade parter" före andra uppgifter.

Nyttor

Enkelhet

Förenklar placering - Urvalsdatabasen möjliggör en rättvis jämförelse mellan verksamheters innehåll och pris utifrån individens behov och önskemål i hela landet. En kanal för all information om ramavtalet – Urvalsdatabasen är kanalen för användare att förmedla kvaliteten, Inköpscentralens uppföljning, sanktioner och andra aktuella händelser om ramavtalet.

Effektivisering

Administrativ nytta genom att slippa genomföra upphandling, förvalta och följa upp ramavtal inom ett komplext och administrativt tungt område. Digitalt stöd, urvalsdatabas, för placering utifrån individens behov och önskemål avlastar placeringsmomentet och säkrar relevant information.

Innovation

Nytt grepp om prisfrågan – nytt jämförpris där pris ställs mot bemanning. Jämförpriset visar priset för en heltidsanställd per plats och dygn. Metod och kompetens – lyfter fram innehållet i verksamheten utifrån metod och vilka utbildningar personalen har inom metoder som exempelvis KBT.

Digitalisering

Urvalsdatabasen är en sökdatabas som innehåller jämförbar data om kvalitet och pris, så att ni kan hitta rätt boende utifrån individens behov. Urvalsdatabasen är en direkt kommunikationskanal för Inköpscentralen till socialsekreteraren som får samlad information om aktuella händelser och uppföljning på ramavtalet och HVB-hemmen.

Beredskap

Verksamheten ska ha dokumenterad handlingsberedskap för hur de hanterar och löser uppkomna kriser; exempelvis bortfall av el, telefoni, värme och vatten samt personalfrånvaro.

Hållbarhet och globala mål
Vi arbetar för att skapa en hållbar, inkluderande och rättvis utveckling i linje med Agenda 2030. Här hittar du en sammanställning av de hållbarhetskrav och villkor som har ställts i upphandlingen samt de globala mål som avtalet bidrar till att uppnå.

Ramavtalet fokuserar på sociala hänsyn, men ställer också krav på miljö.

Arbetsmiljö – arbetsmiljöfrågan är central för att garantera god kvalitet på HVB-hemmet. Bland annat ensamarbete och riskanalyser är viktigt för att garantera personal och de boendes säkerhet. Därför lyfts dessa krav från arbetsmiljöverkets föreskrifter i ramavtalet.
Tillgänglighetsanpassning – vilken tillgänglighetsanpassning som finns i HVB-hemmet framgår av information i urvalsdatabasen.
Miljö – HVB-hemmen ska arbeta med systematiskt miljöarbete. HVB-hemmet ska sträva efter att minimera miljöpåverkande.

Hållbarhetssammanställning

Här hittar du hållbarhetssammanställningen för ramavtalet.
Hållbarhetssammanställning_HVB_Vuxna_med_missbruk_2019[1].pdf (380 kB)

Globala mål

3. God hälsa och välbefinnande
3. God hälsa och välbefinnande
4. God utbildning
4. God utbildning

Frågor och svar om ramavtalet

Kommer ett nytt ramavtal?

Ja, ett nytt avtal är planerat att finnas på plats 2025-09-15.

Vad gäller kring omkostnader?

Inför placering planerar uppdragsgivaren och individen vad individen ska ombesörja själv, exempelvis kläder och annan personlig utrustning samt fickpengar och eventuella egenavgifter. Individen ansvarar själv för sina personliga omkostnader, personlig utrustning och transporter vid planerade ledigheter.

Om fickpengar utgörs av en biståndsbedömd insats görs en särskild överenskommelse om hur detta ska betalas ut till individen mellan utföraren, individen och uppdragsgivaren.

Utföraren står för övriga omkostnader under placeringen såsom akut tandvård, kost, logi, gemensamma förbrukningsvaror, fritidsaktiviteter, medlemsavgifter, transporter till och från aktiviteter och sysselsättningar samt övrigt som ingår i individens genomförandeplan.

Övernattning för anhörig bekostas också av utföraren om anhörigs medverkan ingår i insatsen. Utföraren förväntas hämta och lämna individen behovsanpassat vid användning av allmänna kommunikationer. Utföraren ska också tillhandahålla och bekosta hämtning och lämning av handläggare och anhörig från/till närmaste allmänna kommunikationer.

Vad gäller kring uppsägningstid?

Parterna kan säga upp placeringsavtalet i förtid.

För placeringsavtal som tecknats till följd av omhändertagande enligt lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga, som omfattar placerade upp till 21 års ålder, upphör placeringsavtalet att gälla efter 14 dagars uppsägningstid, om inget annat överenskommits mellan uppdragsgivaren och utföraren.

För övriga placeringar samt vid uppsägning på grund av sammanbrott eller dödsfall upphör placeringsavtalet att gälla omedelbart, utan uppsägningstid för någon av parterna.

Frågor om ramavtalet?

Du är alltid välkommen att kontakta oss

08 525 029 96
Instruktioner för RSS

Så här gör du 

  1. Högerklicka på länken Prenumerera via RSS under Avtalsinformation.
  2. Välj Kopiera länk (eller motsvarande beroende på din webbläsare).
  3. Klistra in den kopierade länken i din RSS-läsare.

När vi uppdaterar avtalsinformationen får du en notis i din RSS-läsare och kan enkelt läsa det nya innehållet.

Prenumerera på Avtalsnytt

Avtalsnytt ger dig alla nyheter om våra upphandlingar och ramavtal via e-post. Fyll i din e-postadress nedan för att starta prenumerationen.