Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

Vitvaror 2019

Ramavtalet tillgodoser de ökande behoven av hållbara tvättstugemaskiner, vitvaror och småel. Stort fokus ligger på miljökrav och systematiskt miljöarbete samt sociala och etiska villkor.

Avtalsperiod:

2021-05-22 - 2025-05-21
Bakrundsbild för sidhuvud

Om ramavtalet

Ramavtalen omfattar vitvaror och närliggande tjänster och är indelade i tre olika avtalsområden:

  • Avtalsområde 1: Tvättstugeutrustning
  • Avtalsområde 2: Vitvaror
  • Avtalsområde 3: Småel och hushållsapparater

Med vitvaror avses maskinell utrustning för offentlig verksamhet såsom äldreboenden, särskilda boenden, skolor, förskolor, bostadslägenhet, pentryn, fikarum och andra gemensamhetsutrymmen på kontor och liknande, samt fastighetstvättstugor.

Med närliggande tjänster avses installation, montering, service och reparation under garantitiden, bortforsling och rådgivning för de produkter som omfattas av ramavtalet.

De vitvaror som erbjuds i ramavtalet är energieffektiva, har låg ljudnivå, lång livslängd och är anpassade till ett framtida cirkulärt samhälle. Leverantörerna, inklusive återförsäljare, måste ha en grundläggande nivå av kvalitets- och miljöledningssystem. Krav har ställts på hållbara leveranskedjor som följs upp i olika steg.

Tilldelade leverantörer i Ramavtalet Vitvaror 2019:

Avtalsområde 1 Tvättstugeutrustning:

Rangordning:
1. Electrolux Professional AB (publ)
2. Miele Aktiebolag

Avtalsområde 2 Vitvaror:

Rangordning:
1. Cylinda AB
2. Hela Köket Stockholm AB

Avtalsområde 3 Småel och hushållsapparater:

Rangordning:
1. ElGiganten AB

Så avropar och beställer du

Avrop och beställning sker genom avrop från leverantören som blivit antagen på första plats i rangordningen. Om denne inte kan leverera utifrån angivna förutsättningar, avropar man från antagen leverantör som har fått andra plats i rangordningen.

 

Leverantörer
Här finns kontaktuppgifter till leverantörerna, uppföljningsresultat och genväg till Tendsign.

Cylinda AB

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Order Cylinda
Kristian Blomstrand
+46 (0)8 92 36 43

Electrolux Professional AB (publ)

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Orderavd. Innesälj
0372-665 01
Peter Sundqvist
+4637266523
Uppföljning
Krav/aspekt Datum Status
Ekonomiska krav 2023-06-29
Avslutad
Hållbara leveranskedjor 2023-10-03
Inga avvikelser
Miljö- och hälsoskadliga ämnen 2023-01-24
Inga avvikelser
Systematiskt miljöarbete 2023-01-24
Inga avvikelser

ElGiganten AB

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Elgiganten Avtalssupport
Staffan Jernberg
08-58086600
Uppföljning
Krav/aspekt Datum Status
Ekonomiska krav 2023-06-29
Avslutad
Hållbara leveranskedjor 2020-02-28
Inga avvikelser
Miljö- och hälsoskadliga ämnen 2023-01-24
Inga avvikelser
Systematiskt miljöarbete 2023-01-24
Inga avvikelser

Hela Köket Stockholm AB

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Anders Isaksson
Anders Isaksson
08-247236
Uppföljning
Krav/aspekt Datum Status
Ekonomiska krav 2023-06-29
Avslutad
Klimatpåverkan 2023-01-24
Inga avvikelser
Miljö- och hälsoskadliga ämnen 2023-01-24
Inga avvikelser
Systematiskt miljöarbete 2023-01-24
Inga avvikelser

Miele Aktiebolag

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Miele professional Kundtjänst
08-56229800
Johan Lindberg
+46(0)856229489
Uppföljning
Krav/aspekt Datum Status
Ekonomiska krav 2023-06-29
Avslutad
Hållbara leveranskedjor 2023-12-15
Inga avvikelser
Miljö- och hälsoskadliga ämnen 2023-01-24
Inga avvikelser
Systematiskt miljöarbete 2023-01-24
Inga avvikelser
Är jag berättigad
Ta reda på om du kan använda avtalet.

Avropsberättigade kunder

Vilka som har rätt att använda ramavtalet bestäms redan i upphandlingsfasen för respektive ramavtal. Du kan använda sökfunktionen nedan som hjälp för att se om du kan använda ramavtalet.

Det går också att se avropsberättigade i ramavtalsbilagan "Avropsberättigade parter" som finns under Stöddokument eller publicerat i Tendsign under bilagor.

Vid oklarheter gäller ramavtalsbilagan "Avropsberättigade parter" före andra uppgifter.

Nyttor

Enkelhet

Ett brett sortiment av produkter inom vitvaruområdet. Det är lätt att hitta rätt produkt till sin verksamhet. Med en tydlig och enkel vägledning som är bra att använda före köp finner ni den optimala lösningen för ert behov. Genom att integrera ert inköpssystem med leverantörens går beställningarna smidigt att genomföra.

Effektivisering

Ökad administrativ nytta genom ett heltäckande ramavtal för era behov av vitvaror med marknadsutmanande priser och bra leveransvillkor. Avtalet kan vägleda er till rätt produkt för er verksamhet vilket leder till längre livslängd och till lägre totalkostnad.

Innovation

Förbättrad teknik ger bättre energieffektivare produkter, såsom värmepumpsteknik (torktumlare och torkskåp) inom och induktionsteknik (spishällar) vilket avtalet erbjuder.

Digitalisering

De flesta produkter på avtalet är förbereda för uppkoppling till internet (avtalsområde 1 & 2) vilket kan optimera användningen av produkten. Ta kontakt med er leverantör för att få rådgivning hur ni kan använda er vitvara på det mest optimala sättet för just er verksamhet.

Uppföljning
Vi genomför flera uppföljningar på våra ramavtal under avtalsperioden. Under Leverantörer nedan hittar du resultatet från uppföljningar av leverantörerna på ramavtalet. Vi publicerar resultatet löpande.

Kontakta oss på uppfoljning@adda.se för frågor och ytterligare information om uppföljningsresultatet.

Här kan du läsa mer om våra uppföljningar.

Hållbarhet och globala mål
Vi arbetar för att skapa en hållbar, inkluderande och rättvis utveckling i linje med Agenda 2030. Här hittar du en sammanställning av de hållbarhetskrav och villkor som har ställts i upphandlingen samt de globala mål som avtalet bidrar till att uppnå.
  • Ramavtalet säkerställer energieffektiva vitvaror med hög energiklass inom avtalsområdet Vitvaror.
  • Du kan se energiklass och annan information om energianvändning i prisbilagan.
  • Inom avtalsområdena Tvättstugeutrustning och Vitvaror säkerställs låga ljudnivåer, som bidrar till en bullerfri arbetsmiljö.
  • Tillgång till reservdelar under minst 10 års tid säkerställer lång livslängd för produkterna inom avtalsområdena Tvättstugeutrustning och Vitvaror.
  • Agenda 2030
    Energieffektiva vitvaror bidrar till det globala målet 7 om Hållbar Energi till alla och mål 11 om Hållbara städer och samhällen. Ramavtalet bidrar också genom sina kravställningar till mål 1, 3, 4, 5, 6, 8, 12, 13, 14, 15 och 16.

Här kan du ta del av hållbarhetssammanställningen: Hållbarhetssammanställning_vitvaror2019.pdf (319 kB)

Globala mål

1. Ingen fattigdom
1. Ingen fattigdom
3. God hälsa och välbefinnande
3. God hälsa och välbefinnande
4. God utbildning
4. God utbildning
5. Jämställdhet
5. Jämställdhet
6. Rent vatten och sanitet för alla
6. Rent vatten och sanitet för alla
8. Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
8. Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
12. Hållbar konsumtion och produktion
12. Hållbar konsumtion och produktion
13. Bekämpa klimatförändringarna
13. Bekämpa klimatförändringarna
14. Hav och marina resurser
14. Hav och marina resurser
15. Ekosystem och biologisk mångfald
15. Ekosystem och biologisk mångfald
16. Fredliga och inkluderande samhällen
16. Fredliga och inkluderande samhällen

Frågor och svar om ramavtalet

Kan jag även beställa via e-post och telefon?

Ja, leverantören tar emot beställningar via e-post, e-handel, kundtjänst och webbutik (webbutik gäller ej avtalsområde 1 – Tvättstugeutrustning).

Kan jag beställa direkt i en butik eller måste jag gör det på i webbutik?

Du kan endast beställa på nätet i detta ramavtal.

Hur presenteras övrigt sortiment? Finns det prislistor?

Leverantören ska på begäran tillhandahålla prislista på övrigt sortiment. Leverantören ska ha en prislista inom respektive avtalsområde, före det att rabattavdrag eller annat prisavdrag är gjort. Speciellt framtagna bruttoprislistor för denna upphandling accepteras inte.  

Frågor om ramavtalet?

Du är alltid välkommen att kontakta oss

08 525 029 96
Avtalsinformation
06 september 2024
Cylinda och cyberattack den 4 september. Uppdatering 240920 Webbplats online igen.

Uppdatering 240920 Webbplats online igen.

Se info om byte av lösenord.

Underhåll | (elektroskandia.se)

Läs mer...
20 maj 2024
Ramavtalsöverlåtelse mellan Elektroskandia Sverige AB och Cylinda AB

Överlåtelse av ramavtalet Vitvaror 2019 - Delområde 2 – ref.10458 mellan Elektroskandia Sverige AB (556014-8412) och Cylinda AB  (559450-8375) har godkänts av Adda Inköpscentral med oförändrade villkor, gäller från och med 2024-05-20.

18 april 2024
Prisjustering på Hela Köket Stockholm AB, gäller från 2024-06-01.

Hela Köket Stockholm AB har begärt prisjustering enligt avtal. Priset justeras upp med 35,03 %. Nya priser gäller från och med den 2024-06-01. Prislistan hittas under ”leverantörer” och fliken ”visa avtalet” i Tendsign när den är godkänd av Adda.

Instruktioner för RSS

Så här gör du 

  1. Högerklicka på länken Prenumerera via RSS under Avtalsinformation.
  2. Välj Kopiera länk (eller motsvarande beroende på din webbläsare).
  3. Klistra in den kopierade länken i din RSS-läsare.

När vi uppdaterar avtalsinformationen får du en notis i din RSS-läsare och kan enkelt läsa det nya innehållet.

Prenumerera på Avtalsnytt

Avtalsnytt ger dig alla nyheter om våra upphandlingar och ramavtal via e-post. Fyll i din e-postadress nedan för att starta prenumerationen.

Leverantörskontroll med anledning av sanktioner mot Ryssland

Ramavtalet kontrollerat i september 2022.
Läs mer om vad kontrollen innebär här.