Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

HVB Barn och unga 2022

Ramavtalet syftar till att uppfylla socialtjänstens huvudsakliga behov av HVB för barn och unga samt ungdomar och familjer.

Avtalsperiod:

2023-04-10 - 2027-04-09
Bakrundsbild för sidhuvud

Om ramavtalet

Genom en särskild urvalsdatabas kan du jämföra verksamheter utifrån deras innehåll, kvalitet och pris, vilket gör det enklare att välja rätt utförare utifrån individens behov och önskemål. Du når den här och du skapar inlogg här.

Ramavtalet omfattar nio delområden:

  1. HVB akutplacering barn 0-17 år
  2. HVB akutplacering barn 0-17 år med förälder
  3. HVB utredning barn 0-17 år
  4. HVB utredning barn 0-17 år med förälder
  5. HVB behandling barn 0-17 år
  6. HVB behandling barn 0-17 år med förälder
  7. HVB akutplacering unga 18-20 år
  8. HVB utredning unga 18-20 år
  9. HVB behandling unga 18-20 år

Urvalsdatabas för matchning och nyheter om uppföljning och förvaltning

Databasen är också ett viktigt verktyg för att sprida information om förvaltning och uppföljning av ramavtalet. Databasen innehåller Inköpscentralens uppföljningsrapporter per utförare och uppdaterade priser efter prisjusteringar. Utförare som för tillfället inte uppfyller ställda krav kan döljas och därmed inte vara tillgängliga för nya avrop. Urvalsdatabasen är därför en viktig informationskälla för vad som gäller för just detta ramavtal. 

Att tänka på vid placering

Som placerande handläggare är det viktigt att tänka på att:

  • använda mallen för placeringsavtalet vid varje enskild placering,
  • kommunen ansvarar för att placeringsavtal skrivs,
  • kontrollera att verksamheten har ett aktuellt tillstånd vid varje enskild placering.
Vi följer upp ramavtalet på tre olika sätt

• Löpande uppföljning och avtalsförvaltning för att säkerställa ekonomisk stabilitet

• Varje år skickas en enkät ut till alla utförare på ramavtalet, för kontrollera att kraven i ramavtalen uppfylls.

• Uppföljning genom besök på plats eller via digitalt möte för alla utförare som är anslutna till ramavtalet. Vi kontrollerar att kraven på kompetens, rutiner och processer i ramavtalet efterlevs. Varje uppföljning genererar en slutrapport som finns tillgänglig i Urvalsdatabasen.

• När vi får information om att det finns brister hos en utförare, kan vi dölja verksamheten för avrop i Urvalsdatabasen. Vi kan genomföra ett uppföljningsmöte eller initiera en revision. I riktigt allvarliga fall kan vi häva avtalet med utföraren.

Så avropar och beställer du

Avrop/placeringar via ramavtalet sker enligt en särskild fördelningsnyckel. Fördelningsnyckeln utgår från Socialtjänstlagen (2001:453) (SOL), vilket innebär att det är individens specifika behov samt vårdnadshavarens och/eller individens önskemål som styr vilket hvb som är bäst lämpad för den aktuella placeringen. Om det är flera verksamheter som uppfyller behov och önskemål lika bra, är det lägst pris som styr vilket stödboende som väljs. 

 

Leverantörer
Här finns kontaktuppgifter till leverantörerna och genväg till Tendsign.

Adda Inköpscentral AB

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Inköpscentralen ADDA
Avropa och beställ steg för steg
Så använder du ramavtalet

Får vi använda ramavtalet?
Titta i fliken Är jag berättigad om din organisation finns bland de avropsberättigade.

Stöddokument
Under fliken Stöddokument finns de dokument som behövs för upphandlingen.

-Avropsberättigade parter 
Samtliga kommuner i Sverige har möjlighet, men ingen skyldighet att använda ramavtalet HVB Barn och Unga 2022. Det enda som krävs är en avropsanmälan via Mina sidor på Addas hemsida i samband med första avropet på ramavtalet.

-Placeringsavtalsmall
Den här mallen är bra att använda för att teckna avtal vid placeringstillfället. Mallen är anpassad till de krav som ställts i ramavtalet.

-Villkor för placeringsavtal
Innehåller villkor som reglerar och påverkar placeringarna.

-Krav på tjänsten
Innehåller en redovisning av kraven på tjänsten som ställdes i upphandlingen.

Gör en avropsanmälan
I samband med första avropet behöver din kommun anmäla till Adda Inköpscentral att ni börjar använda ramavtalet. Detta brukar upphandling- eller inköpsavdelningen göra, kontakta dem om du är osäker på om din organisation har gjort en avropsanmälan. Vet du inte vem du ska kontakta, vänd dig till Adda Inköpscentral på telefon: 08-525 029 96 eller mejl: inkopscentralen@adda.se.

Skapa inloggning till Urvalsdatabasen
Detta gör du som arbetar i en kommun här om du inte redan har en inloggning sedan tidigare.

Du som arbetar på en verksamhet har möjlighet att logga in för att ändra och hålla de uppgifter som presenteras i urvalsdatabasen uppdaterade. Kontakta Placeringsinfo för inloggning till Urvalsdatabasen.

För tekniska frågor om urvalsdatabasen och inloggning, kontakta support hos Placeringsinfo på telefon 010-179 00 00 (mån-ons kl. 9-11) eller e-post adda@placeringsinfo.se.

Sök i urvalsdatabasen
Sök i urvalsdatabasen för att filtrera fram passande HVB-hem utifrån individens behov och önskemål. Om flera verksamheter uppfyller behov och önskemål lika bra, då är det lägst pris som avgör valet av HVB-hem.

Kontakta matchande HVB-hem
Kontaktuppgifter till varje HVB-hem hittar du i urvalsdatabasen.

Teckna placeringsavtal
Använd placeringsavtalsmallen som ligger i fliken Stöddokument och i Urvalsdatabasen i fliken Dokument.

Frångå inte villkoren
Som beställare ansvarar du själv för att avrop och tecknande av kontrakt sker enligt villkoren i ramavtalet och i enlighet med LOU.

Är jag berättigad
Ta reda på om du kan använda avtalet.

Avropsberättigade kunder

Vilka som har rätt att använda ramavtalet bestäms redan i upphandlingsfasen för respektive ramavtal. Du kan använda sökfunktionen nedan som hjälp för att se om du kan använda ramavtalet.

Det går också att se avropsberättigade i ramavtalsbilagan "Avropsberättigade parter" som finns under Stöddokument eller publicerat i Tendsign under bilagor.

Vid oklarheter gäller ramavtalsbilagan "Avropsberättigade parter" före andra uppgifter.

Nyttor

Enkelhet

Urvalsdatabasen möjliggör en jämförelse mellan verksamheters innehåll, kvalitet och pris. HVB sorteras fram utifrån individens behov, önskemål och pris. Användarna får tillgång till relevant och uppdaterad information om utförarna, Inköpscentralens uppföljningar, eventuella sanktioner och andra aktuella händelser om ramavtalet.

Effektivisering

Administrativ nytta genom att få tillgång till upphandlade verksamheter, Inköpscentralens förvaltning och uppföljning inom ett komplext och administrativt tungt område.

Avgiftsfritt digitalt stöd. I Urvalsdatabasen finns relevant information för att söka fram rätt utförare utifrån individens behov och önskemål.

Innovation

I Urvalsdatabasen finns nyckeltal som visar vilken bemanning och kompetens som finns på varje HVB. Utföraren kan själv uppdatera sina uppgifter om sin verksamhet. Inköpscentralen kontrollerar att ramavtalet efterlevs innan uppgifterna publiceras.

Digitalisering

Urvalsdatabasen är en sökdatabas som innehåller jämförbar data om utförarnas kvalitet och pris vilket underlättar för socialtjänsten att hitta rätt stöd utifrån individens behov. Urvalsdatabasen är även en kommunikationskanal från Inköpscentralen till socialsekreteraren där samlad information om aktuella händelser och uppföljning finns samlad.

Beredskap

Verksamheten ska ha en kontinuitetsplan som innehåller information om vad personalen ska göra vid en kris eller störning i en kritisk aktivitet eller resurs.

Hållbarhet och globala mål
Vi arbetar för att skapa en hållbar, inkluderande och rättvis utveckling i linje med Agenda 2030. Här hittar du en sammanställning av de hållbarhetskrav och villkor som har ställts i upphandlingen samt de globala mål som avtalet bidrar till att uppnå.
  • Arbetsmiljö – krav på medarbetarundersökningar och medarbetarsamtal som hanterar frågor avseende arbetsmiljö.
  • Tillgänglighet – info om HVB kan ta emot individer med funktionsnedsättningar.

Ta del av hållbarhetssammanställningen för ramavtalet här: Hållbarhetssammanställning HVB - Barn och unga 2022.docx (226 kB)

Globala mål

1. Ingen fattigdom
1. Ingen fattigdom
2. Ingen hunger
2. Ingen hunger
3. God hälsa och välbefinnande
3. God hälsa och välbefinnande
4. God utbildning
4. God utbildning
8. Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
8. Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
10. Minskad ojämlikhet
10. Minskad ojämlikhet
12. Hållbar konsumtion och produktion
12. Hållbar konsumtion och produktion
13. Bekämpa klimatförändringarna
13. Bekämpa klimatförändringarna
Frågor om ramavtalet?

Du är alltid välkommen att kontakta oss

08 525 029 96
Avtalsinformation
02 juli 2024
Hävning

Adda Inköpscentral häver från och med juli månad 2024 ramavtalet med Pax Menchi AB och verksamheten Villa Ljungbacke då de inte längre har tillstånd från IVO att bedriva HVB-verksamhet. Det innebär att Pax Menchi AB inte längre får ta emot avrop eller ingå nya kontrakt. 

Instruktioner för RSS

Så här gör du 

  1. Högerklicka på länken Prenumerera via RSS under Avtalsinformation.
  2. Välj Kopiera länk (eller motsvarande beroende på din webbläsare).
  3. Klistra in den kopierade länken i din RSS-läsare.

När vi uppdaterar avtalsinformationen får du en notis i din RSS-läsare och kan enkelt läsa det nya innehållet.

Prenumerera på Avtalsnytt

Avtalsnytt ger dig alla nyheter om våra upphandlingar och ramavtal via e-post. Fyll i din e-postadress nedan för att starta prenumerationen.