Sociala frågor i Sverige
Våra ramavtal och dynamiska inköpssystem ska bidra till att ni kan möta målen i Agenda 2030. Detta innebär att vi ska erbjuda er ett attraktivt sortiment av produkter och tjänster med en hög nivå av hållbarhet.
Vi ställer krav på att leverantörer hanterar sociala frågor i de ramavtal och dynamiska inköpssystem där det är relevant. För att avgöra om det är relevant har vi tagit fram en checklista för alla hållbarhetsaspekter samt en mall för Agenda 2030-analys. Ni hittar dokumenten här på sidan.
Våra hänsynstaganden
Hur följer vi upp sociala frågor i Sverige?
För oss är uppföljning en förutsättning för hållbar upphandling. Därför arbetar vi systematiskt med uppföljning av de krav vi ställer. För sociala frågor i Sverige består uppföljningen framför allt av egenrapportering, dokumentgranskning, leverantörsmöten, kontorsrevisioner och platsbesök.
Genom egenrapportering, dokumentgranskning, leverantörsmöten och kontorsrevisioner kontrollerar vi att leverantören har policyer och rutiner på plats för att hantera riskerna. Vid platsbesök följer vi upp situationen på exempelvis en byggarbetsplats utifrån arbetsrättliga villkor och lika rättigheter och möjligheter. Om vi upptäcker brister begär vi rättelse. Vid grova överträdelser kan vi även använda viten eller häva avtal.
Om hållbarhetskraven i våra ramavtal och DIS.
Mejla hallbarhet@adda.se
Om uppföljning av våra ramavtal och DIS, eller vill rapportera avvikelser från våra krav.
Mejla uppföljning@adda.se