Om ramavtalet
Ramavtalet är indelat i två huvudområden:
- Teknisk utrustning, support och service för säkerhetsteknik - anskaffning av ny säkerhetsutrustning, service och support
- Support och service för säkerhetsteknik - service och support av befintlig utrustning
Avrop sker genom förnyad konkurrensutsättning där beställaren kan anpassa sitt avrop utifrån verksamhetens specifika förutsättningar och behov.
För beställare som vill få ytterligare stöd gällande utrustning, system eller säkerhet finns möjlighet att avropa uppdrag via ramavtalet Säkerhetsteknik konsulter-2 2020. Målsättningen är att kunna erbjuda beställare ett komplett stöd gällande säkerhetsfrågor.
Totalt omfattas 12 områden inom säkerhetsteknik:
- Mekaniska och elektromekaniska låsanläggningar*
- Inbrottslarm*
- Support och service av befintligt inbrottslarm
- Överfallslarm (personlarm)*
- Kameraövervakning*
- Support och service av befintlig kameraövervakning
- Brandskyddssystem*
- Support och service av befintligt brandskyddssystem
- Passagesystem*
- Support och service av befintligt passagesystem
- Digitala nycklar*
- Support och service av befintliga digitala nycklar
* Inkluderar installation, support och service
Så avropar och beställer du
Filmer inför avrop
Börja gärna med att titta på de instruktionsfilmer som finns upplagda på ramavtalssidan.
Avrop sker genom förnyad konkurrensutsättning, FKU. För att underlätta genomförande av FKU har mallar och exempel på kravnivåer tagits fram.
Ramavtalsleverantörer är inte antagna i rangordning vilket innebär att alla antagna leverantörer erhåller FKU inom de områden som de är antagna i. FKU genomförs på följande sätt:
- Intresseförfrågan ställs till antagna ramavtalsleverantörer. Dessa ska svara beställaren inom 5 dagar om de har för avsikt att besvara avropet. Först därefter skickas underlag till ramavtalsleverantören. Det finns inget krav för ramavtalsleverantören att lämna anbud men de ska återkoppla hur de avser att göra.
- Anbudstid för FKU ska vara minst 21 dagar.
Nyttor
Enkelhet
Mallar som underlättar framtagandet av kravställning och mervärden.
Effektivisering
En förnyad konkurrensutsättningen utifrån ramavtalet och antagna leverantörer ger en sund och kvalitativ affär. Goda förutsättningar för en hållbar, säker och långsiktig affärsrelation. Struktur genom hela kontraktets livscykel, från avrop, drift till avveckling.
Innovation
Hög anpassningsgrad, där ni har förutsättningar att få en helt behovsanpassad lösning. Stödmaterial med kommentarer stöttar dig genom hela processen. Möjlighet för dig att ställa krav på kundportal ger en samlad bild över incidenter och händelser för säkerhetssystemen.
Digitalisering
Avtalet möjliggör full integration mellan olika verksamhetssystem, servicesystem och uppföljningssystem. Samordna information mellan säkerhetssystem, verksamhetssystem och analysverktyg. Informationssäkerhet: Leverantörerna ska ha ett strukturerat och dokumenterat ledningssystem för informationssäkerhet.
Beredskap
Skapa ökad beredskap inför kris och krig genom att ni kan bygga på ställda baskrav i ramavtalet med era egna krav och mervärden för att få en skräddarsydd lösning för er.
Leverantörskontroll med anledning av sanktioner mot Ryssland
Ramavtalet kontrollerat i september 2022.
Läs mer om vad kontrollen innebär här.