Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

Säkerhetsteknik 2020

Ramavtalet omfattar tjänster inom säkerhetsteknik och brandskydd. Avrop sker genom förnyad konkurrensutsättning vilket möjliggör skräddarsydda lösningar utifrån verksamhetens specifika förutsättningar och behov.

Avtalsperiod:

2022-03-14 - 2026-03-31
Bakrundsbild för sidhuvud

Om ramavtalet

Ramavtalet är indelat i två huvudområden:

  1. Teknisk utrustning, support och service för säkerhetsteknik - anskaffning av ny säkerhetsutrustning, service och support
  2. Support och service för säkerhetsteknik - service och support av befintlig utrustning

Avrop sker genom förnyad konkurrensutsättning där beställaren kan anpassa sitt avrop utifrån verksamhetens specifika förutsättningar och behov.

För beställare som vill få ytterligare stöd gällande utrustning, system eller säkerhet finns möjlighet att avropa uppdrag via ramavtalet Säkerhetsteknik konsulter-2 2020. Målsättningen är att kunna erbjuda beställare ett komplett stöd gällande säkerhetsfrågor.

Totalt omfattas 12 områden inom säkerhetsteknik:

  1. Mekaniska och elektromekaniska låsanläggningar*
  2. Inbrottslarm*
  3. Support och service av befintligt inbrottslarm
  4. Överfallslarm (personlarm)*
  5. Kameraövervakning*
  6. Support och service av befintlig kameraövervakning
  7. Brandskyddssystem*
  8. Support och service av befintligt brandskyddssystem
  9. Passagesystem*
  10. Support och service av befintligt passagesystem
  11. Digitala nycklar*
  12. Support och service av befintliga digitala nycklar

* Inkluderar installation, support och service

Så avropar och beställer du

Filmer inför avrop

Börja gärna med att titta på de instruktionsfilmer som finns upplagda på ramavtalssidan. 

Avrop sker genom förnyad konkurrensutsättning, FKU. För att underlätta genomförande av FKU har mallar och exempel på kravnivåer tagits fram.

Ramavtalsleverantörer är inte antagna i rangordning vilket innebär att alla antagna leverantörer erhåller FKU inom de områden som de är antagna i. FKU genomförs på följande sätt:

  • Intresseförfrågan ställs till antagna ramavtalsleverantörer. Dessa ska svara beställaren inom 5 dagar om de har för avsikt att besvara avropet. Först därefter skickas underlag till ramavtalsleverantören. Det finns inget krav för ramavtalsleverantören att lämna anbud men de ska återkoppla hur de avser att göra.
  • Anbudstid för FKU ska vara minst 21 dagar.

 

Leverantörer
Här finns kontaktuppgifter till leverantörerna och genväg till Tendsign.

AddSecure Smart Rescue Nordic AB

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Mats Genberg
Niklas Corneskog
08898210

Amigo Systems AB

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Fredrik Dahlström
Fredrik Dahlström
+46709981028

Assemblin El AB

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Helene Östman
Tobias Balck
+46 10 472 41 73
Uppföljning
Krav/aspekt Datum Status
Ekonomiska krav 2024-05-27
Avslutad
Hållbara leveranskedjor 2024-04-19
Avvikelser
Systematiskt miljöarbete 2023-10-23
Inga avvikelser

Avarn Security Systems AB

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Avarn Customer Care Center
Anders Jonsson
010-222 56 07

Caverion Sverige AB

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Patrick Schroderus
070-225 34 71
Patrick Schroderus
+46 70-225 34 71

Finlarm AB

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Fredrik Karlsson
+4686263092

Granitor Electro Aktiebolag

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Carl Bergman
+46104713439
Joakim Akre
+46104707480
Uppföljning
Krav/aspekt Datum Status
Ekonomiska krav 2024-05-27
Avslutad

Great Security Solution Sverige AB

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Johan Moquist
08 551 09 782
Sven-Göran Svensson
+46103333222

Securitas Technology Sverige AB

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Beställningar Securitas Tech
Jörgen Engberg
010-4587433

Swedlock AB

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Emma Wahlstedt
Joel Eliassson
076-791 25 53
Uppföljning
Krav/aspekt Datum Status
Ekonomiska krav 2024-05-27
Avslutad
Hållbara leveranskedjor 2024-04-13
Avvikelser
Systematiskt miljöarbete 2023-10-23
Inga avvikelser

Telos Telemontage AB

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Carina Berg
Sören Lindberg
+4619207198
Är jag berättigad
Ta reda på om du kan använda avtalet.

Avropsberättigade kunder

Vilka som har rätt att använda ramavtalet bestäms redan i upphandlingsfasen för respektive ramavtal. Du kan använda sökfunktionen nedan som hjälp för att se om du kan använda ramavtalet.

Det går också att se avropsberättigade i ramavtalsbilagan "Avropsberättigade parter" som finns under Stöddokument eller publicerat i Tendsign under bilagor.

Vid oklarheter gäller ramavtalsbilagan "Avropsberättigade parter" före andra uppgifter.

Nyttor

Enkelhet

Mallar som underlättar framtagandet av kravställning och mervärden. 

Effektivisering

En förnyad konkurrensutsättningen utifrån ramavtalet och antagna leverantörer ger en sund och kvalitativ affär. Goda förutsättningar för en hållbar, säker och långsiktig affärsrelation. Struktur genom hela kontraktets livscykel, från avrop, drift till avveckling.

Innovation

Hög anpassningsgrad, där ni har förutsättningar att få en helt behovsanpassad lösning. Stödmaterial med kommentarer stöttar dig genom hela processen. Möjlighet för dig att ställa krav på kundportal ger en samlad bild över incidenter och händelser för säkerhetssystemen.

Digitalisering

Avtalet möjliggör full integration mellan olika verksamhetssystem, servicesystem och uppföljningssystem. Samordna information mellan säkerhetssystem, verksamhetssystem och analysverktyg. Informationssäkerhet: Leverantörerna ska ha ett strukturerat och dokumenterat ledningssystem för informationssäkerhet.

Beredskap

Skapa ökad beredskap inför kris och krig genom att ni kan bygga på ställda baskrav i ramavtalet med era egna krav och mervärden för att få en skräddarsydd lösning för er.

Uppföljning
Vi genomför flera uppföljningar på våra ramavtal under avtalsperioden. Under Leverantörer nedan hittar du resultatet från uppföljningar av leverantörerna på ramavtalet. Vi publicerar resultatet löpande.

Kontakta oss på uppfoljning@adda.se för frågor och ytterligare information om uppföljningsresultatet.

Här kan du läsa mer om våra uppföljningar.

Hållbarhet och globala mål
Vi arbetar för att skapa en hållbar, inkluderande och rättvis utveckling i linje med Agenda 2030. Här hittar du en sammanställning av de hållbarhetskrav och villkor som har ställts i upphandlingen samt de globala mål som avtalet bidrar till att uppnå.

Arbetsrättsliga villkor och arbetsmiljö - Säkerhetsbranschens etiska regler
Tillgänglighet - Leverantören har kunskaper kring tillgänglighetsfrågor i offentliga miljöer.
Cirkulär ekonomi - Leverantörerna analyserar uppgradering och återanvändning av material i befintlig anläggning. En drifts- och underhållsplan samt reservdelar ska finnas i minst 10 år. Leverantör som lämnar anbud gällande system ska kunna erbjuda service och support under hela systemets livstid det vill säga minst 10 år.
Transporter - Leverantören ska ha en policy om minskad klimatpåverkan från transporter inom uppdragen.
Miljö- och hälsoskadliga ämnen – ni ska få information om miljö- och hälsofarliga farliga ämnen i utrustningen. Kablar och installationsrör ska vara halogenfria.

Leverantörerna har ett systematiskt miljöarbete och arbetar med hållbara leveranskedjor.

Här kan du ta del avhållbarhetssammanställningen:

Hållbarhetssammanställning_säkerhetsteknik2020_slutlig.pdf (302 kB)

Miljöbedömda produkter enligt Basta, Sunda Hus, Byggvarubedömningen eller med miljövarudeklarationer (EPD) kan avropas. Analys gällande uppgradering/återanvändning av material från befintlig anläggning. Leverantörerna jobbar utefter säkerhetsbranschens etiska regler.

Globala mål

3. God hälsa och välbefinnande
3. God hälsa och välbefinnande
6. Rent vatten och sanitet för alla
6. Rent vatten och sanitet för alla
7. Hållbar energi för alla
7. Hållbar energi för alla
8. Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
8. Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
10. Minskad ojämlikhet
10. Minskad ojämlikhet
12. Hållbar konsumtion och produktion
12. Hållbar konsumtion och produktion
13. Bekämpa klimatförändringarna
13. Bekämpa klimatförändringarna
14. Hav och marina resurser
14. Hav och marina resurser
15. Ekosystem och biologisk mångfald
15. Ekosystem och biologisk mångfald
16. Fredliga och inkluderande samhällen
16. Fredliga och inkluderande samhällen
Frågor om ramavtalet?

Du är alltid välkommen att kontakta oss

08 525 029 96
Avtalsinformation
22 mars 2024
Prisjustering Assemblin El AB från den 1 juni 2024.

Assemblin El AB har begärt prisjustering enligt avtal. Priset justeras upp med 20,89%. Nya priser från och med den 2024-06-01. Prislistan hittas under ”leverantörer” och fliken ”visa avtalet” i Tendsign när den är godkänd av Adda.

Instruktioner för RSS

Så här gör du 

  1. Högerklicka på länken Prenumerera via RSS under Avtalsinformation.
  2. Välj Kopiera länk (eller motsvarande beroende på din webbläsare).
  3. Klistra in den kopierade länken i din RSS-läsare.

När vi uppdaterar avtalsinformationen får du en notis i din RSS-läsare och kan enkelt läsa det nya innehållet.

Instruktionsfilmer

Avropsprocessen, så gör ni

Här går vi igenom bilagor som används för att genomföra ett avrop

Övergripande information om säkerhetsteknik

Prenumerera på Avtalsnytt

Avtalsnytt ger dig alla nyheter om våra upphandlingar och ramavtal via e-post. Fyll i din e-postadress nedan för att starta prenumerationen.

Leverantörskontroll med anledning av sanktioner mot Ryssland

Ramavtalet kontrollerat i september 2022.
Läs mer om vad kontrollen innebär här.