Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

Järnhandelsvaror inklusive skyddsutrustning 2023

Ramavtalet är ett grossistavtal för järnhandelsvaror och skyddsutrustning, samt drifts- och underhållskemikalier. Syftet är att stötta beställare vid anskaffning av dessa varor.

Avtalsperiod:

2024-02-15 - 2028-02-28

Kundstatus

Logga in på Mina sidor för att göra avropsanmälan på avtalet.
Logga in
Bakrundsbild för sidhuvud

Om ramavtalet

Ramavtalet består av två avtalsområden:

  1. Järnhandelsvaror inklusive skyddsutrustning
  2. Kemikalier för drift och underhåll

För område 1 - järnhandel inklusive skyddsutrustning, sker avrop enligt den rangordning leverantörerna är antagna i. För avtalsområde 2 – kemikalier för drift och underhåll, finns en antagen leverantör.

Område 1 – järnhandel inklusive skyddsutrustning

Området består av följande varugrupper (artiklar inom parentes är exempel på varor inom varugruppen):

  • El (batteri, ljuskällor och byggcentral)
  • Fastighet (hyllplan, termometer och väggskena)
  • Fordon (starthjälp 12V)
  • Fästdon (bricka, skruv och bult)
  • Maskin (borr, högtryckstvätt och dammsugare)
  • Redskap (skyffel, kratta och stege)
  • Rengöring (dispenser, torkpapper och toalettpapper)
  • Skyddsutrustning (hjärtstartare, brandsläckare, halvmask och hörselkåpor)
  • Verktyg (handsåg, skiftnyckel och hammare)
  • Övrigt (vedsäck, packtejp, järnhandelsvaror som kan användas för krisberedskap, elkraftverk, mobil vattenbehållare som är livsmedelsgodkänd)

För avtal som avser område 1– järnhandelsvaror inklusive skyddsutrustning, finns en prissatt varukorg på cirka 420 artiklar. Utöver de artiklar som ingår i varukorgen ska ramavtalsleverantören erbjuda ett övrigt sortiment som kan hänföras till varugrupperna som ingått i upphandlingen. Antagna leverantörer ska erbjuda minst en fysisk butik i länet och de erbjuder även e-handel och webbutik. För varor i övrigt sortiment har inga prislistor tagits fram utan leverantörens bruttopriser gäller minus rabatt.

Område 2 – kemikalier för drift och underhåll

Området består av följande sex varugrupper (artiklar inom parentes är exempel på varor inom varugruppen):

  • Fastighet och underhåll (absorberingsmedel, lysrörslossare, ogräsbekämpning)
  • Fordonstillbehör (fordonsschampo, spolarvätska, kopparpasta)
  • Färg (emaljlack, linjefärgspray och lackfärgspray)
  • Lim och tätning (lim- och fogmassa, monteringslim, 1-komponentslim, 2-komponentslim)
  • Rengöring (rengöring, avfettningsmedel, limtvätt, klotterborttagare)
  • Smörjning (universalolja spray, silikonspray, låsspray)

För avtal som avser område 2 – kemikalier för drift och underhåll, finns en prissatt varukorg på cirka 130 artiklar. Antagen leverantör ska kunna erbjuda ett övrigt sortiment. För varor i övrigt sortiment har inga prislistor tagits fram utan leverantörens bruttopriser gäller minus rabatt. Leverantören erbjuder även optioner inom området som t ex kemikaliehanteringssystem. Priser lämnas vid förfrågan.

Antagna leverantörer område 1 - järhandelsvaror inklusive skyddsutrustning

RANGORDNING SAMTLIGA LÄN - FÖRUTOM DALARNA OCH GOTLAND:

Leverantör Rangordning
Beijer Byggmaterial AB 1

Ahlsell Sverige AB

2
Swedol AB 3
Bygg och Industrigross Norden AB 4

RANGORDNING DALARNA OCH GOTLANDS LÄN:

Leverantör Rangordning
Ahlsell Sverige AB 1
Swedol AB 2

Antagna leverantörer område 2 - kemikalier för drift och underhåll

För område 2 har en ramavtalsleverantör antagits, Chemgroup Scandinavia AB, och uppdraget innebär att samtliga beställningar görs till antagen leverantör och avser leverans till samtliga områden i Sverige (nationellt område). Beställning genomförs via e-handel eller webbutik.

Vem kan avropa?

Ramavtalets målgrupp är de organisationer som behöver ha tillgång till ett brett sortiment av järnhandelsvaror och kemikalier. Genom uppdelningen i olika avtalsområden och därefter i varuområden, kan anpassning ske till de faktiska förutsättningar som finns hos beställare.

Anpassade priser

Ramavtalet ger bra priser på de varor som ofta avropas hos er som avropande verksamhet. För övrigt sortiment erbjuds en rabatt på minst 10 procent på leverantörens bruttopriser.

Så avropar och beställer du

För anbudsområde 1 – järnhandel, sker avrop enligt rangordning .Upp till fyra leverantörer har antagits per län. Avsteg från rangordning kan göras då vissa förutsättningar finns. Läs mer i avropsvägledningen som du hittar under stöddokument.

För anbudsområde 2 – kemikalier för drift och underhåll, sker avrop från leverantör som är antagen på nationell nivå.

 

Leverantörer
Här finns kontaktuppgifter till leverantörerna, uppföljningsresultat och genväg till Tendsign.

Ahlsell Sverige AB

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Kundtjänst Innesäljteam ADDA
08-6857000 vxl
Karl-Johan Hubinette

Beijer Byggmaterial Aktiebolag

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Kundservice Beijerbygg
075-241 24 00
irené Eriksson
+46(0)752411040

Bygg- och Industrigross Norden AB

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Order
Magnus Davidsson
0105576135
Uppföljning
Krav/aspekt Datum Status
Hållbara leveranskedjor 2024-01-29
Avvikelser

Chemgroup Scandinavia AB

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Andreas Johansson
Pernilla Ylander
0704542003

Swedol AB

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Kundsupport Swedol
Fredrik Balksten
Uppföljning
Krav/aspekt Datum Status
Hållbara leveranskedjor 2024-03-07
Inga avvikelser
Är jag berättigad
Ta reda på om du kan använda avtalet.

Avropsberättigade kunder

Vilka som har rätt att använda ramavtalet bestäms redan i upphandlingsfasen för respektive ramavtal. Du kan använda sökfunktionen nedan som hjälp för att se om du kan använda ramavtalet.

Det går också att se avropsberättigade i ramavtalsbilagan "Avropsberättigade parter" som finns under Stöddokument eller publicerat i Tendsign under bilagor.

Vid oklarheter gäller ramavtalsbilagan "Avropsberättigade parter" före andra uppgifter.

Nyttor

Enkelhet

Ramavtalet är enkelt att avropa från och kan anpassas till befintliga avtal eller förutsättningar som gäller hos dig som beställare genom de avsteg som kan göras utifrån rangordningen.

Effektivisering

Prislista finns för de artiklar som har avropats i större omfattning. Ett övrigt behov ser till att störa delar av behovet täcks

Digitalisering

Möjlighet finns att avropa varor via webbutik och e-handel.

Beredskap

Avtalen omfattar varor som kan behövas för att stärka beställarens interna krisberedskap.

Produktkataloger för beredskap
Här hittar du produktkataloger inom ramen för krisberedskap. Produktkatalogerna är kategoriserade efter leverantörerna inom område 1.

Katalogerna ligger enligt områdets rangordning:

2. Ahsell Sverige AB Ahsell Katalog.pdf (14102 kB)

3. Swedol AB Swedol katalog.pdf (21246 kB)

4. Bygg och Industrigrossisten Norden AB BIG gruppen Katalog.pdf (9024 kB)

Hållbarhet och globala mål
Vi arbetar för att skapa en hållbar, inkluderande och rättvis utveckling i linje med Agenda 2030. Här hittar du en sammanställning av de hållbarhetskrav och villkor som har ställts i upphandlingen samt de globala mål som avtalet bidrar till att uppnå.

Leverantörerna har ett strukturerat miljöarbete på plats och säkerställer ansvarsfulla leveranskedjor. Miljö- och allergimärkta varor samt miljöbedömda varor enligt Sunda Hus, Basta eller Byggvarubedömningen märks ut i leverantörens webbutik för att möjliggöra miljöanpassade produktval. Allt mjukpapper på avtalet är miljömärkt.

I avtalsområde 2 (kemikalier för drift och underhåll) har vi ställt långtgående krav kring innehåll av miljö- och hälsofarliga ämnen i de kemiska produkterna. Detta stöttar offentliga verksamheter i arbetet för en bättre arbetsmiljö och en giftfri miljö. Leverantören kan också bidra med rådgivning kring kemikaliesubstitution.

Ta del av avtalets hållbarhetssammanställning:

Område 1.
Hållbarhetssammanställning_järnhandelsvaror2023_AO1.pdf (290 kB)

Område 2.
Hållbarhetssammanställning_järnhandelsvaror2023_AO2.pdf (320 kB)

Globala mål

3. God hälsa och välbefinnande
3. God hälsa och välbefinnande
6. Rent vatten och sanitet för alla
6. Rent vatten och sanitet för alla
7. Hållbar energi för alla
7. Hållbar energi för alla
8. Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
8. Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
10. Minskad ojämlikhet
10. Minskad ojämlikhet
12. Hållbar konsumtion och produktion
12. Hållbar konsumtion och produktion
13. Bekämpa klimatförändringarna
13. Bekämpa klimatförändringarna
14. Hav och marina resurser
14. Hav och marina resurser
15. Ekosystem och biologisk mångfald
15. Ekosystem och biologisk mångfald
16. Fredliga och inkluderande samhällen
16. Fredliga och inkluderande samhällen

Frågor och svar om ramavtalet

Kan man välja att avropa alla områden från rangordnad leverantör nr 2 om de erbjuder ett bredare sortiment från en varugrupp?

Ni behöver granska sortimentet hos leverantör nummer 1 och jämföra det med eget behov. Vid brist på sortiment hos leverantör nummer 1 kan ni välja en annan leverantör från rangordningen. Rekommenderas att göra en tjänsteanteckning för beslutsunderlag.

Hur gör man om det finns två fysiska butiker från 2 olika leverantörer ganska nära varandra? Kan man använda båda leverantörernas fysiska butik?

Ja, det kan man om behov finns för detta. I första hand ska man följa rangordningen och handla från leverantör nummer 1. Om de inte kan tillgodose hela ens behov så kan man genomföra kompletteringsköp hos rangordnad leverantör 2.

Vi har både Beijer och Ahlsell i kommunen. Beijer med fokus på bygghandel. Verksamheterna kan inte åka mellan de olika butikerna för att ”kontrollera” om artiklar finns eller inte finns på Beijer. Hur ska vi tänka här?

Målsättningen är att alla avrop ska kunna ske hos en och samma leverantör och utgångspunkten i ramavtalet är att avrop sker från rangordnad etta. Möjligheten att göra avsteg handlar om att när angivna förutsättningar finns som gör att det beställare inte kan få den service (närhet till fysisk butik), tillgång till det sortiment som de behöver, märkning av varor eller tjänster ska kunna göra avsteg från rangordning. Avsteg kan gälla enstaka tillfällen, samtliga avrop, viss varugrupp eller samtliga varugrupper. Beställare behöver för att göra avsteg undersöka förutsättningarna och behoven som finns i sin verksamhet. Rådet är att göra en tjänsteanteckning om bakgrund och beslut.

Syftet med villkoret handlar om:

  • Att göra det möjligt för olika verksamheter som finns på olika geografiska platser inom en kommun, region eller ett bolag att  kunna få bästa möjliga service, det vill säga genomföra avrop i fysisk butik inom 2,5 mil. 
  • Att beställare ska kunna avropa sitt efterfrågade sortimentet, det vill säga både det som finns i prislistan och övrigt sortiment som beställare behöver och kan kopplas till ramavtalsområdet.

Avsteget gör det också möjligt att för verksamheter som har behov av fler eller andra varor än de som finns i prislistan att avropa ett övriga sortimentet, sortiment med viss märkning eller anpassa varifrån och hur avropen sker. Det kan vara i den fysiska butiken eller via e-handel. Avrop kan ske antingen enbart via fysik butik eller via e-handel eller i en kombination av fysisk butik och e-handel. Uppdelningen kan göras utifrån enskilda varugrupper eller avse samtliga varugrupper som finns i ramavtalet.

Avrop ska som utgångspunkt alltid ske i första hand från rangordnad leverantör nummer ett och om denne inte kan leverera efterfrågade varor i hand av leverantörer med lägre rangordning. Avsteg kan avse ett enskilt avrop eller samtliga kommande avrop om en eller flera av de fyra förutsättningarna uppfylls. 

Exempel på när avsteg enligt kan göras:

    1. Avsteg enligt alternativ nummer 2, avstånd -
      Beställaren har verksamheter som finns på olika geografiska platser i länet. För verksamhet A finns fysisk butik från rangordnad leverantör nummerr 1 inom avståndet 2,5 mil. För verksamhet B finns fysisk butik från rangordnad leverantör nummer 1 på 4 mils avstånd. Rangordnad leverantör nummer 2 erbjuder en fysisk butik inom 2 mil från verksamhetens plats. Verksamhet B kan då göra ett avsteg och avropa varor från leverantör nummer 2 då de finns inom 2,5 mils avstånd. Verksamhet A avropar varor enligt rangordning d v s från leverantör nummer 1.
    1. Avsteg enligt alternativ nummer 3, övrigt sortiment - 
      Beställaren har ett behov av ett större elverk än det som finns i prislistan. Rangordnad leverantör nummer 1 kan ej erbjuda efterfrågad storlek på elverket. Avrop kan göras av annan leverantör med lägre rangordning. Avsteget görs enbart för det specifika avropet. Samtliga övriga avrop sker från rangordnad leverantör nummer 1.
    1. Avsteg enligt alternativ nummer 3, övrigt sortiment -
      Beställaren har ett större behov av olika ljuskällor och vill beställa dessa via ramavtalet. Rangordnad leverantör nummer 1 kan ej erbjuda ljuskällor (övrigt sortiment för varugrupp el) med den bredd som efterfrågas. Observera att jämförelsen gäller omfattningen på det sortiment som leverantör nummer 1 erbjuder, inte priserna på det övriga sortimentet. Priser är utvärderade i ramupphandlingen. Då beställaren i övrigt kan avropa alla de varor som behövs till verksamheten från rangordnad 1 leverantör sker alla övriga avrop hos nummer 1 medan avrop av ljuskällor sker av den rangordnade leverantör nummer 2,3 eller 4 som kan erbjuda den omfattning av ljuskällor som beställaren efterfrågar.
    1. Avsteg enligt alternativ nummer 3, övrigt sortiment -
      Beställaren har ett stort behov av att löpande kunna beställa ljuskällor via ramavtalet. Rangordnad leverantör nummer 1 kan ej erbjuda ljuskällor (övrigt sortiment för varugrupp el) med den bredd som efterfrågas. Då beställaren i huvudsak behöver ljuskällor och har övriga varor avropas i mindre omfattning så kan samtliga avrop ske från den leverantör som kan erbjuda ljuskällor.
Frågor om ramavtalet?

Du är alltid välkommen att kontakta oss

08 525 029 96
Avtalsinformation
22 oktober 2024
Uppdaterad butiksförteckning

Listan över fysiska butiker på ramavtalet har uppdaterats. Sex butiker hos leverantören Beijer Byggmaterial AB har plockats bort från listan då de inte längre uppfyller krav på antal lagerlagda varor. 

Butiker som är borttagna är Östhamma, Malmö Fosie, Frölunda, Angered, Eskilstuna och Värnamo.

En uppdaterad lista över fysiska butiker hittar du under fliken "Stöddokument" på ramavtalssidan.

Instruktioner för RSS

Så här gör du 

  1. Högerklicka på länken Prenumerera via RSS under Avtalsinformation.
  2. Välj Kopiera länk (eller motsvarande beroende på din webbläsare).
  3. Klistra in den kopierade länken i din RSS-läsare.

När vi uppdaterar avtalsinformationen får du en notis i din RSS-läsare och kan enkelt läsa det nya innehållet.

Prenumerera på Avtalsnytt

Avtalsnytt ger dig alla nyheter om våra upphandlingar och ramavtal via e-post. Fyll i din e-postadress nedan för att starta prenumerationen.

Leverantörskontroll med anledning av sanktioner mot Ryssland

Ramavtalet kontrollerat i april 2024.
Läs mer om vad kontrollen innebär här.