Om Laddningspunkter DIS
När användningen av elbilar ökar i landet, ökar också behovet av laddningspunkter till elbilar och laddhybrider. Laddningspunkter DIS ska hjälpa er i ambitionen att bidra till en bättre miljö i offentlig sektor och att genomföra målen i Agenda 2030, där utsläppen ska minska med 70 procent jämfört med 2010. I det ny DIS:et ingår även entreprenad för installation av laddningspunkterna.
Laddningspunkter DIS omfattar följande kategorier:
- Kategori 1 – AC helhetslösning
- Kategori 2 – DC helhetslösning
- Kategori 3 – AC och DC helhetslösning
- Kategori 4 – Tjänster
- Kategori 5 - Hårdvara AC- och/eller DC-laddare
- Kategori 6 - Energilagring
Genomföra en upphandling
Ett dynamiskt inköpssystem, DIS är en elektronisk upphandlingsmetod som liknar både förnyad konkurrensutsättning och selektivt förfarande. Till skillnad från vanliga ramavtal är DIS öppet för alla leverantörer som uppfyller urvalskriterierna under hela giltighetstiden, vilket innebär att nya leverantörer kan ansluta när som helst. Vissa kallar DIS ett öppet ramavtal. Såväl beställare som leverantör kan ansluta när som helst.
Läs mer om dynamiskt inköpssystem, DIS
En specifik upphandling i detta DIS omfattar nedanstående steg:
1. Beställaren mejlar dis@adda.se med kort beskrivning om uppdraget alternativt
ber om ett möte för genomgång.
2. Adda skickar ut aktuella mallar för genomförande av upphandling till
Beställaren.
3. Beställaren fyller i mallar utifrån sitt behov och mailar tillbaka underlaget till
Adda. Adda kontrollerar underlaget och bokar eventuellt in möte med
beställare för justeringar om så behövs.
4. Färdigt underlag godkänns av Beställaren och fullmakt för genomförande av
upphandling signeras av Beställaren. Mall för fullmakt skickas ut av Adda.
5. Adda publicerar därefter upphandlingsdokumenten elektroniskt (via
TendSign).
6. Adda öppnar och utvärderar inkomna anbud tillsammans med Beställaren.
7. Adda tar fram tilldelningsbeslut som Beställare signerar via Visma Addo.
8. Adda skickar Tilldelningsbeslut till vinnande anbudsgivare.
9. Kontrakt tecknas mellan Beställare och Leverantör.
Nyttor
Enkelhet
Genom DIS:et får ni stöd både inför och under hela upphandlingsprocessen. Samtliga leverantörer uppfyller kvalificeringskrav enligt ESPD och krav på teknisk och yrkesmässig kapacitet.
Frågor och svar om Laddningspunkter DIS
Vill du veta mer om DIS:et, marknadsläget, eller önskar rådgivning inför upphandlingen? Kontakta gärna oss, så hjälper vi dig!
Leverantörskontroll med anledning av sanktioner mot Ryssland
Ramavtalet kontrollerat i april 2024.
Läs mer om vad kontrollen innebär här.