Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

Yrkesskor 2024
Yrkesskor 2024

Yrkesskor används under en stor del av arbetsdagen och utgör en viktig del av arbetsmiljön, avtalet tillgodoser varje persons behov av individuellt anpassade yrkes- och skyddsskor.

Avtalsperiod:

2025-03-01 - 2029-02-28
Bakrundsbild för sidhuvud

Om ramavtalet

Följande produktgrupper ingår:

  • Skyddsskor och yrkesskor (enligt certifiering)
    - exempel skor, kängor, sandaler, tofflor och stövlar

  • Övriga skor
    - exempel tofflor, stövlar, sport/walkingsskor, gummi/allvädersstövlar

  • Sulor

  • Övriga tillbehör
    - exempel skosnören och impregnering

Avtalet omfattar yrkes- och skyddsskor med innersulor för olika yrkesgrupper. Exempel på yrkesgrupper: 

  • byggnadsinspektörer och fastighetstekniker
  • vaktmästare och fastighetsskötare
  • elmontörer
  • anläggningsarbetare
  • park- och renhållningsarbetare
  • lokalvårdare
  • köks- och restaurangpersonal
  • vård- och omsorgspersonal, som undersköterskor, vårdbiträden och sjuksköterskor
  • personal inom kultur och fritid
  • förskolepersonal
  • fler yrkesgrupper kan omfattas av avtalet

Så avropar och beställer du

Avrop sker genom särskild fördelningsnyckel som ska baseras på individens behov. Om flera produkter är likvärdiga efter utprovning eller annat urval, ska följande urvalsordning gälla:

  1. Lägsta pris, inklusive eventuella tillägg för expressleverans
  2. Leveranstid
  3. Miljömärkning, till exempel Svanen eller EU Ecolabel
  4. Lottning

 

Leverantörer
Här finns kontaktuppgifter till leverantörerna, uppföljningsresultat och genväg till Tendsign.

Ahlsell Sverige AB

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Ahlsell order
08-6857000
Karl-Johan Hübinette
+46 31 7424046

Arbetsskydd AB

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Kundtjänst
042-298055
Nick Rosdahl
042-295554

Procurator AB

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Kundtjänst Procurator
020-551310
My Rosdahl
01060-40133

Shoemed AB

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Ivar Wirgen
08-7300084
Thomas Pråhl
+46706677521

Swedol AB

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Per Johansson
0771-712010
Fredrik Balksten
0761110445

Voky AB

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Albin Tedenstrand
010-1556062
Emil Ljunggren
+4610 155 60 57

YP Yrkesbutiker AB

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Matthias Penayes
0766414732
Matthias Penayes
0766414732
Är jag berättigad
Ta reda på om du kan använda avtalet.

Avropsberättigade kunder

Vilka som har rätt att använda ramavtalet bestäms redan i upphandlingsfasen för respektive ramavtal. Du kan använda sökfunktionen nedan som hjälp för att se om du kan använda ramavtalet.

Det går också att se avropsberättigade i ramavtalsbilagan "Avropsberättigade parter" som finns under Stöddokument eller publicerat i Tendsign under bilagor.

Vid oklarheter gäller ramavtalsbilagan "Avropsberättigade parter" före andra uppgifter.

Nyttor

Enkelhet

Att avropa från avtalet sparar tid och arbetsinsats jämfört med andra inköpssätt. Vid avrop väljer ni först den produkt som bäst motsvarar behovet för varje enskild person. Därefter väljs leverantör utifrån ordningsföljden: pris, leveranstid, miljömärkning och lottning.

Effektivisering

Det avtalade sortimentet täcker de flesta behov hos många yrkeskategorier och minskar avsevärt era kostnader för upphandlings- och förvaltningsprocessen.

Innovation

Produktutvecklingen inom yrkesskor går mot tekniska lösningar, det forskars även ständigt på mer miljövänliga alternativ. Avtalet för det möjlig till produktjusteringar fyra gånger per år för att möjliggöra senaste modellerbjudanden.

Digitalisering

Avtalet erbjuder e-handel och möjligheten till kundunika webbutiker.

Beredskap

Ramavtalet stärker kundens beredskap genom att erbjuda flera leverantörer för liknande produkter och tjänster. Det ger valmöjligheter och säkerställer leverans.

Hållbarhet och globala mål
Vi arbetar för att skapa en hållbar, inkluderande och rättvis utveckling i linje med Agenda 2030. Här hittar du en sammanställning av de hållbarhetskrav och villkor som har ställts i upphandlingen samt de globala mål som avtalet bidrar till att uppnå.

Avtalet bidrar till nio av målen i Agenda 2030 och omfattar flera hållbarhetskrav:

  • Tillgänglighet
  • Hållbara leveranskedjor
  • Cirkulär ekonomi
  • Klimatpåverkan
  • Miljö- och hälsoskadliga ämnen
  • Systematiskt miljöarbete
  • Framtagna klimatberäkningar synliggörs

Tillgänglighet – skor anpassade för alla användares behov, inklusive möjlighet till utprovning.

Hållbara leveranskedjor – mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och antikorruption.

Minskat klimatavtryck – färre småbeställningar, minskad klimatpåverkan från transporter, samordnad varudistribution, fasta leveransdagar samt klimatrapportering av transporter.

Cirkulär ekonomi - minska mängden plastavfall från förpackningar och emballage.

Fraktkostnad på småbeställningar – för att främja samordnade transporter.

 

Ta del av avtalets hållbarhetssammanställning:

Hållbarhetsammanställning Yrkesskor 2024.pdf (312 kB)

Globala mål

3. God hälsa och välbefinnande
3. God hälsa och välbefinnande
6. Rent vatten och sanitet för alla
6. Rent vatten och sanitet för alla
7. Hållbar energi för alla
7. Hållbar energi för alla
8. Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
8. Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
12. Hållbar konsumtion och produktion
12. Hållbar konsumtion och produktion
13. Bekämpa klimatförändringarna
13. Bekämpa klimatförändringarna
14. Hav och marina resurser
14. Hav och marina resurser
15. Ekosystem och biologisk mångfald
15. Ekosystem och biologisk mångfald
16. Fredliga och inkluderande samhällen
16. Fredliga och inkluderande samhällen

Frågor och svar om ramavtalet

Leverantörsinformation och kontaktuppgifter

Var kan jag hitta information om vilka leverantörer som har fysiska butiker?

Det får du direkt från leverantörerna. Ta gärna kontakt med dem eller kolla på deras hemsidor för mer information. 

Har alla leverantörer möjlighet till Punchout? 
Ja, alla leverantörer har möjlighet till Punchout. Se stöddokumentet "Bilaga - E-handel leverantörens uppgifter" för mer information. 

Erbjuder alla leverantörer reparation? 
Reparationer ingår inte i ramavtalet. Kontakta leverantörerna direkt för att få reda på vilka som erbjuder reparationer.

Avrop och beställningsprocess

Vid mindre köp (1-20 par skor), måste jag alltid kontakta samtliga sex leverantörer inom ett delområde eller finns det ett smidigare sätt?

Nej, du behöver inte kontakta alla sex leverantörer. Eftersom du gör avrop med en särskild fördelningsnyckel, räcker det att följa avropsmodellen. Den beskriver hur beställningar ska göras - du hittar den i rubrik 2.4 Avropa/beställa i "Avropsvägledning", som kan laddas ner under stöddokument.

Om jag ska beställa flera skor i en beställning, blir det då hos flera leverantörer eller hos den leverantören som har det lägsta priset på hela samlade beställningen?

Om du samlar flera individers behov i en beställning, kan du lägga den hos den leverantör som erbjuder det lägsta priset för hela den sammanlagda beställningen. Det är också möjligt att ta hänsyn till faktorer som leveranstid och miljövillkor. Lägsta pris inkluderas även fraktkostnader och andra avgifter.

Vad menas med att "teckna kontrakt" som står i avropsvägledning under rubrik 2.4? 
Det är ingen skyldighet att teckna kontrakt utan en möjlighet som finns för de verksamheter som har interna riktlinjer som kräver att de tecknar egna kontrakt.

Priser, avgifter och betalning

Från när gäller priserna?

Priserna gäller från avtalsstart 1 mars 2025.

Om jag beställer flera skor från olika leverantörer, måste jag väga in fraktkostnad och leveranser av flera leverantörer? 

Ja, fraktkostnaden bör vägas in.

Varför kan man inte fritt välja avtalsleverantör upp till ett visst belopp (t.ex. 5 000–10 000 SEK) för att underlätta för sällanbeställare?

Ramavtalet och stöddokument möjliggör att sällanbeställare kan göra ett urval utefter sitt behov.

Frågor om ramavtalet?

Du är alltid välkommen att kontakta oss

08 525 029 96
25 mars

Information om ramavtalet Yrkesskor 2024. Under tillfället får du information om villkoren i ramavtalet samt chansen att ställa frågor direkt till ansvarig upphandlare och avtalsansvarig.

Prenumerera på Avtalsnytt

Avtalsnytt ger dig alla nyheter om våra upphandlingar och ramavtal via e-post. Fyll i din e-postadress nedan för att starta prenumerationen.