Om ramavtalet
Genom en särskild urvalsdatabas kan ni jämföra verksamheter utifrån deras innehåll, kvalitet och pris, vilket gör det enklare att välja rätt utförare utifrån individens behov och önskemål. Du läser mer om hur du skapar inlogg längre ner under "Avropa och beställ steg för steg".
Det ska tillgodose kommunernas huvudsakliga behov av externa placeringar för vuxna med missbruk och/eller beroende på boende som tillhandahåller platser för heldygnsvistelse tillsammans med behandlingsinsatser och/eller omvårdnadsinsatser.
Fokus i ramavtalet är att skapa transparens om kvalitet och pris för att kommunerna ska kunna göra så bra placeringar som möjligt till bästa pris.
Inköpscentralen arbetar löpande med uppföljning och ansvarar för att tillse att de HVB-hem som tecknat ramavtal har förutsättningar att uppfylla kraven i ramavtalet och för att ta med kunskap från tidigare ramavtal in i nya upphandlingar.
Avtalet är indelat i tre olika delområden, vilka är prissatta var för sig av HVB-hemmen:
- HVB Utredning
- HVB Behandling
- HVB Omvårdnad
Urvalsdatabas för matchning och nyheter om uppföljning och förvaltning
Databasen är också ett viktigt verktyg för att sprida information om förvaltning och uppföljning av ramavtalet. Databasen innehåller Inköpscentralens uppföljningsrapporter per utförare och uppdaterade priser efter prisjusteringar. Utförare som för tillfället inte uppfyller ställda krav kan döljas och därmed inte vara tillgängliga för nya avrop. Urvalsdatabasen är därför en viktig informationskälla för vad som gäller för just detta ramavtal.
Att tänka på vid placering
Som placerande handläggare är det viktigt att tänka på att:
- använda mallen för placeringsavtalet vid varje enskild placering,
- kommunen ansvarar för att placeringsavtal skrivs,
- kontrollera att verksamheten har ett aktuellt tillstånd vid varje enskild placering.
Så avropar och beställer du
Avrop/placeringar via ramavtalet sker enligt en särskild fördelningsnyckel. Fördelningsnyckeln utgår från Socialtjänstlagen (2001:453) (SoL), vilket innebär att det är individens specifika behov samt vårdnadshavarens och/eller individens önskemål som styr vilken utförare som är bäst lämpad för den aktuella placeringen. Om det är flera HVB-hem som uppfyller behov och önskemål lika bra, så är det lägst pris som styr vilket HVB-hem som väljs.
Stöd för avrop
Avropsberättigade parter: i detta dokument finns samtliga kommuner som har rättighet, men ingen skyldighet, att använda ramavtalet. Detta enda som krävs är en avropsanmälan via Mina sidor på Addas webb i samband med första avropet på ramavtalet.
Placeringsavtalsmall: den här mallen är bra att använda för att teckna avtal vid placeringstillfället. Mallen är anpassad till de krav som ställts i ramavtalet.
Villkor för placeringsavtal: innehåller placeringsvillkor och avtalsvillkor som påverkar en placering.
Krav på tjänsten: innehåller en sammanställning av viktiga krav och villkor på tjänsten från förfrågningsunderlaget.
Nyttor
Enkelhet
Förenklar placering - Urvalsdatabasen möjliggör en rättvis jämförelse mellan verksamheters innehåll och pris utifrån individens behov och önskemål i hela landet. En kanal för all information om ramavtalet – Urvalsdatabasen är kanalen för användare att förmedla kvaliteten, Inköpscentralens uppföljning, sanktioner och andra aktuella händelser om ramavtalet.
Effektivisering
Administrativ nytta genom att slippa genomföra upphandling, förvalta och följa upp ramavtal inom ett komplext och administrativt tungt område. Digitalt stöd, urvalsdatabas, för placering utifrån individens behov och önskemål avlastar placeringsmomentet och säkrar relevant information.
Innovation
Nytt grepp om prisfrågan – nytt jämförpris där pris ställs mot bemanning. Jämförpriset visar priset för en heltidsanställd per plats och dygn. Metod och kompetens – lyfter fram innehållet i verksamheten utifrån metod och vilka utbildningar personalen har inom metoder som exempelvis KBT.
Digitalisering
Urvalsdatabasen är en sökdatabas som innehåller jämförbar data om kvalitet och pris, så att ni kan hitta rätt boende utifrån individens behov. Urvalsdatabasen är en direkt kommunikationskanal för Inköpscentralen till socialsekreteraren som får samlad information om aktuella händelser och uppföljning på ramavtalet och HVB-hemmen.
Beredskap
Verksamheten ska ha dokumenterad handlingsberedskap för hur de hanterar och löser uppkomna kriser; exempelvis bortfall av el, telefoni, värme och vatten samt personalfrånvaro.
• Löpande uppföljning och avtalsförvaltning för att säkerställa ekonomisk stabilitet
• Varje år skickas en enkät ut till alla utförare på ramavtalet, för kontrollera att kraven i ramavtalen uppfylls.
• Uppföljning genom besök på plats eller via digitalt möte för alla utförare som är anslutna till ramavtalet. Vi kontrollerar att kraven på kompetens, rutiner och processer i ramavtalet efterlevs. Varje uppföljning genererar en slutrapport som finns tillgänglig i Urvalsdatabasen.
• När vi får information om att det finns brister hos en utförare, kan vi dölja verksamheten för avrop i Urvalsdatabasen. Vi kan genomföra ett uppföljningsmöte eller initiera en revision. I riktigt allvarliga fall kan vi häva avtalet med utföraren.