Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

HVB Vuxna med missbruk 2019

Ramavtalet syftar till att täcka kommuners huvudsakliga behov av privata utförare inom HVB för vuxna med missbruk och/eller beroende.

Avtalsperiod:

2021-09-15 - 2025-09-14

Kundstatus

Logga in på Mina sidor för att göra avropsanmälan på avtalet.
Logga in
Bakrundsbild för sidhuvud

Om ramavtalet

Genom en särskild urvalsdatabas kan ni jämföra verksamheter utifrån deras innehåll, kvalitet och pris, vilket gör det enklare att välja rätt utförare utifrån individens behov och önskemål. Du läser mer om hur du skapar inlogg längre ner under "Avropa och beställ steg för steg".

Det ska tillgodose kommunernas huvudsakliga behov av externa placeringar för vuxna med missbruk och/eller beroende på boende som tillhandahåller platser för heldygnsvistelse tillsammans med behandlingsinsatser och/eller omvårdnadsinsatser.

Fokus i ramavtalet är att skapa transparens om kvalitet och pris för att kommunerna ska kunna göra så bra placeringar som möjligt till bästa pris.

Inköpscentralen arbetar löpande med uppföljning och ansvarar för att tillse att de HVB-hem som tecknat ramavtal har förutsättningar att uppfylla kraven i ramavtalet och för att ta med kunskap från tidigare ramavtal in i nya upphandlingar.

Avtalet är indelat i tre olika delområden, vilka är prissatta var för sig av HVB-hemmen:

  • HVB Utredning
  • HVB Behandling
  • HVB Omvårdnad

Urvalsdatabas för matchning och nyheter om uppföljning och förvaltning

Databasen är också ett viktigt verktyg för att sprida information om förvaltning och uppföljning av ramavtalet. Databasen innehåller Inköpscentralens uppföljningsrapporter per utförare och uppdaterade priser efter prisjusteringar. Utförare som för tillfället inte uppfyller ställda krav kan döljas och därmed inte vara tillgängliga för nya avrop. Urvalsdatabasen är därför en viktig informationskälla för vad som gäller för just detta ramavtal. 

Att tänka på vid placering

Som placerande handläggare är det viktigt att tänka på att:

  • använda mallen för placeringsavtalet vid varje enskild placering,
  • kommunen ansvarar för att placeringsavtal skrivs,
  • kontrollera att verksamheten har ett aktuellt tillstånd vid varje enskild placering.

Så avropar och beställer du

Avrop/placeringar via ramavtalet sker enligt en särskild fördelningsnyckel. Fördelningsnyckeln utgår från Socialtjänstlagen (2001:453) (SoL), vilket innebär att det är individens specifika behov samt vårdnadshavarens och/eller individens önskemål som styr vilken utförare som är bäst lämpad för den aktuella placeringen. Om det är flera HVB-hem som uppfyller behov och önskemål lika bra, så är det lägst pris som styr vilket HVB-hem som väljs. 

Stöd för avrop

Avropsberättigade parter: i detta dokument finns samtliga kommuner som har rättighet, men ingen skyldighet, att använda ramavtalet. Detta enda som krävs är en avropsanmälan via Mina sidor på Addas webb i samband med första avropet på ramavtalet.

Placeringsavtalsmall: den här mallen är bra att använda för att teckna avtal vid placeringstillfället. Mallen är anpassad till de krav som ställts i ramavtalet.

Villkor för placeringsavtal: innehåller placeringsvillkor och avtalsvillkor som påverkar en placering.

Krav på tjänsten: innehåller en sammanställning av viktiga krav och villkor på tjänsten från förfrågningsunderlaget.

 

Leverantörer
Här finns kontaktuppgifter till leverantörerna och genväg till Tendsign.

Adda Inköpscentral AB

Avtal Löpande beställningar Avtalsansvarig
Visa ramavtal och upphandlingsdokument
Inköpscentralen ADDA
Avropa och beställ steg för steg
Så använder du ramavtalet
Får jag använda ramavtalet?

Titta i fliken Är jag berättigad om din organisation finns bland de avropsberättigade.

Gör en avropsanmälan

 

I samband med första avropet behöver din kommun anmäla till Adda Inköpscentral att ni börjar använda ramavtalet. Detta brukar upphandling- eller inköpsavdelningen göra, kontakta dem om du är osäker på om din organisation har gjort en avropsanmälan. Vet du inte vem du ska kontakta, vänd dig till Adda Inköpscentral på telefon: 08-525 029 96 eller mejl: inkopscentralen@adda.se.

Skapa inloggning till Urvalsdatabasen

Detta gör du som arbetar i en kommun här om du inte redan har en inloggning sedan tidigare.

Du som arbetar på en verksamhet har möjlighet att logga in för att ändra och hålla de uppgifter som presenteras i urvalsdatabasen uppdaterade. Kontakta Placeringsinfo för inloggning till Urvalsdatabasen.

För tekniska frågor om urvalsdatabasen och inloggning, kontakta support hos Placeringsinfo på telefon 010-179 00 00 (mån-ons kl. 9-11) eller e-post adda@placerinqsinfo.se.

Sök i urvalsdatabasen

Sök i urvalsdatabasen för att filtrera fram passande HVB-hem utifrån individens behov och önskemål. Om flera verksamheter uppfyller behov och önskemål lika bra, då är det lägst pris som avgör valet av HVB-hem.

Kontakta matchande HVB-hem

Kontaktuppgifter till varje HVB-hem hittar du i urvalsdatabasen.

Teckna placeringsavtal

Använd placeringsavtalsmallen som ligger under fliken Stöddokument och i Urvalsdatabasen under fliken Dokument.

Frångå inte villkoren

Som beställare ansvarar du själv för att avrop och tecknande av kontrakt sker enligt villkoren i ramavtalet och i enlighet med LOU.

Är jag berättigad
Ta reda på om du kan använda avtalet.

Avropsberättigade kunder

Vilka som har rätt att använda ramavtalet bestäms redan i upphandlingsfasen för respektive ramavtal. Du kan använda sökfunktionen nedan som hjälp för att se om du kan använda ramavtalet.

Det går också att se avropsberättigade i ramavtalsbilagan "Avropsberättigade parter" som finns under Stöddokument eller publicerat i Tendsign under bilagor.

Vid oklarheter gäller ramavtalsbilagan "Avropsberättigade parter" före andra uppgifter.

Nyttor

Enkelhet

Förenklar placering - Urvalsdatabasen möjliggör en rättvis jämförelse mellan verksamheters innehåll och pris utifrån individens behov och önskemål i hela landet. En kanal för all information om ramavtalet – Urvalsdatabasen är kanalen för användare att förmedla kvaliteten, Inköpscentralens uppföljning, sanktioner och andra aktuella händelser om ramavtalet.

Effektivisering

Administrativ nytta genom att slippa genomföra upphandling, förvalta och följa upp ramavtal inom ett komplext och administrativt tungt område. Digitalt stöd, urvalsdatabas, för placering utifrån individens behov och önskemål avlastar placeringsmomentet och säkrar relevant information.

Innovation

Nytt grepp om prisfrågan – nytt jämförpris där pris ställs mot bemanning. Jämförpriset visar priset för en heltidsanställd per plats och dygn. Metod och kompetens – lyfter fram innehållet i verksamheten utifrån metod och vilka utbildningar personalen har inom metoder som exempelvis KBT.

Digitalisering

Urvalsdatabasen är en sökdatabas som innehåller jämförbar data om kvalitet och pris, så att ni kan hitta rätt boende utifrån individens behov. Urvalsdatabasen är en direkt kommunikationskanal för Inköpscentralen till socialsekreteraren som får samlad information om aktuella händelser och uppföljning på ramavtalet och HVB-hemmen.

Beredskap

Verksamheten ska ha dokumenterad handlingsberedskap för hur de hanterar och löser uppkomna kriser; exempelvis bortfall av el, telefoni, värme och vatten samt personalfrånvaro.

Hållbarhet och globala mål
Vi arbetar för att skapa en hållbar, inkluderande och rättvis utveckling i linje med Agenda 2030. Här hittar du en sammanställning av de hållbarhetskrav och villkor som har ställts i upphandlingen samt de globala mål som avtalet bidrar till att uppnå.

Ramavtalet fokuserar på sociala hänsyn, men ställer också krav på miljö.

Arbetsmiljö – arbetsmiljöfrågan är central för att garantera god kvalitet på HVB-hemmet. Bland annat ensamarbete och riskanalyser är viktigt för att garantera personal och de boendes säkerhet. Därför lyfts dessa krav från arbetsmiljöverkets föreskrifter i ramavtalet.
Tillgänglighetsanpassning – vilken tillgänglighetsanpassning som finns i HVB-hemmet framgår av information i urvalsdatabasen.
Miljö – HVB-hemmen ska arbeta med systematiskt miljöarbete. HVB-hemmet ska sträva efter att minimera miljöpåverkande.

Hållbarhetssammanställning

Här hittar du hållbarhetssammanställningen för ramavtalet.
Hållbarhetssammanställning_HVB_Vuxna_med_missbruk_2019[1].pdf (380 kB)

Globala mål

3. God hälsa och välbefinnande
3. God hälsa och välbefinnande
4. God utbildning
4. God utbildning
Frågor om ramavtalet?

Du är alltid välkommen att kontakta oss

08 525 029 96
Avtalsinformation
30 april 2024
Inbjudan till webbinarium för Socialtjänsten – lär dig mer om Addas verksamhetsuppföljningar och resultat

Välkomna till webbinarium om Addas uppföljningar av verksamheter. Under två tillfällen kommer avtalsansvariga gå igenom rutiner och resultat av vårt uppföljningsarbete. Registrera er på respektive länk nedan och tipsa gärna intresserade kollegor! 

Vi ser fram emot ert deltagande!

30 april 2024
Information om blockeringsorsaker är nu synliga i urvalsdatabasen

Vi vet att urvalsdatabasen är ett viktigt verktyg för er som söker placeringar och vi vill göra det enklare för er att göra rätt bedömningar för både pågående och kommande placeringar. Därför kommer det numera stå varför en verksamhet är blockerad, istället för som tidigare då verksamheter dolts i sökresultaten. Verksamheter kan blockeras av olika skäl, det kan till exempel vara hävda från avtalet, ha gått i konkurs eller vara avropsstoppade på grund av utredning. 

Har du frågor kring detta är du välkommen att höra av dig till inkopscentralen@adda.se eller ringa oss på 08-525 029 96. 

22 april 2024
Kontroll Rysslandssanktioner

Vi har i april 2024 kontrollerat samtliga leverantörer på ramavtalet med anledning av sanktioner mot Ryssland. Läs mer om vad kontrollen innebär här.

Instruktioner för RSS

Så här gör du 

  1. Högerklicka på länken Prenumerera via RSS under Avtalsinformation.
  2. Välj Kopiera länk (eller motsvarande beroende på din webbläsare).
  3. Klistra in den kopierade länken i din RSS-läsare.

När vi uppdaterar avtalsinformationen får du en notis i din RSS-läsare och kan enkelt läsa det nya innehållet.

Vi följer upp ramavtalet på tre olika sätt

• Löpande uppföljning och avtalsförvaltning för att säkerställa ekonomisk stabilitet

• Varje år skickas en enkät ut till alla utförare på ramavtalet, för kontrollera att kraven i ramavtalen uppfylls.

• Uppföljning genom besök på plats eller via digitalt möte för alla utförare som är anslutna till ramavtalet. Vi kontrollerar att kraven på kompetens, rutiner och processer i ramavtalet efterlevs. Varje uppföljning genererar en slutrapport som finns tillgänglig i Urvalsdatabasen.

• När vi får information om att det finns brister hos en utförare, kan vi dölja verksamheten för avrop i Urvalsdatabasen. Vi kan genomföra ett uppföljningsmöte eller initiera en revision. I riktigt allvarliga fall kan vi häva avtalet med utföraren.

Prenumerera på Avtalsnytt

Avtalsnytt ger dig alla nyheter om våra upphandlingar och ramavtal via e-post. Fyll i din e-postadress nedan för att starta prenumerationen.