Om ramavtalet
Ramavtalet är rikstäckande och leverantörerna kan leverera produkter och produktnära tjänster inom samtliga produkt- respektive tjänsteområden.
Produktområden
- Bärbara datorer - Produktområdet omfattar alla typer av bärbara datorer som exempelvis traditionella laptops, 2-in-1s, chromebooks och ultrabooks.
- Tunna klienter - Produktområdet omfattar alla typer av tunna klienter. En tunn klient kan både vara stationär eller bärbar.
- Stationära datorer - Produktområdet omfattar alla typer av stationära datorer som exempelvis towerdator och minidator/SFF (Small form factor).
- All-in-One datorer - Produktområdet omfattar alla typer av All-in-One datorer. Med All-in-One datorer avses stationära datorer där skärm och dator är samma enhet.
- Surfplattor - Produktområdet omfattar alla typer av läs- och surfplattor.
- Smartphones och övriga telefoner - Produktområdet omfattar alla typer smartphones, mobiltelefoner och fasta telefoner.
- Bildskärmar - Produktområdet omfattar alla typer av bildskärmar som är avsedda för att användas tillsammans med digitala enheter inom övriga produktområden, antingen via direktanslutning eller docka.
- Wearables - Produktområdet omfattar alla typer av wearables som exempelvis smarta klockor, smarta glasögon ochaktivitetsarmband.
- Tillbehör
Tjänsteområden
- Preparation - Med preparationstjänster avses exempelvis imagehantering, konfiguration och anpassning av hårdvara/programvara, applicering av skyddsfilm och stöldskyddsmärkning samt enrollmenttjänster. Preparationstjänster genomförs innan leverans.
- Leverans och installation - Med leverans och installationstjänster avses exempelvis lagerhållning, avemballering samt omhändertagande och miljöåtervinning av överblivet emballage, konfiguration och anpassning på plats, tilläggsinstallationer och uppdateringar av komponenter m.m. avseende avropade produkter.
- Service och support - Med service och support avses exempelvis utökad support, serviceavtal, underhåll, extra garantier, allriskförsäkring, felsökning och reparation, spårning och distansradering samt asset management (enhetshantering i form av MDM (Mobile Device Management), EMM (Enterprise Mobility Management) och UEM (Unified Endpoint Management) etc.).
- Datasäkert och cirkulärt återtag av digitala enheter - Med datasäkert och cirkulärt återtag av digitala enheter avses insamling av uttjänta digitala enheter för rekonditionering/avyttring eller återvinning.
- Utbildning och rådgivning - Med utbildning och rådgivning avses exempelvis:
- produkt och teknikrådgivning
- rådgivning rörande informationssäkerhet och IT-säkerhet
- utbildning avseende användandet av den digitala enheten
- introduktion och pedagogiskt stöd för elever och pedagoger vid avrop av elevdatorer, samt inspirationsseminarier. - Digital enhet som tjänst - Med digital enhet som tjänst avses en kombination av digitala enheter, programvaror, tillbehör och tjänster som levereras tillsammans till en periodiserad kostnad, där kund betalar för nyttjanderätten.
Så avropar och beställer du
Mindre avrop upp till och med 100 digitala enheter kan avropas via dynamisk rangordning från ett fastställt sortiment av bärbara datorer, surfplattor, bildskärmar, tillbehör och produktnära tjänster. Detta sortiment uppdateras var nionde månad under avtalsperioden. Övriga avrop sker genom förnyad konkurrensutsättning.
Stöd för avrop
Avrop från Digitala enheter för arbetsplats och skola kan variera i komplexitet och upplägg. Börja med att läsa igenom Avropsvägledningen under Stöddokument för information om ramavtalet samt hjälp och tips inför avrop.
För avrop via dynamisk rangordning finns ett avropsverktyg som tar fram vilken leverantör som kan tillgodose det aktuella behovet till lägst totalpris.
Adda Inköpscentral har i samverkan med ramavtalsleverantörerna tagit fram ett särskilt avropsstöd runt Digital enhet som tjänst. Avropsstödet beskriver vad Digital enhet som tjänst är, vilka frågor ni bör ställa inför avrop och vilken information som behöver finnas med i avropsförförfrågan för att ramavtalsleverantörerna ska kunna lämna ett konkurrenskraftigt anbud. För mer information, se bilagan Avropsstöd - Digital enhet som tjänst under Stöddokument.
Om du behöver tillgång till upphandlingsdokumenten finner du dem i Tendsign - klicka på Leverantörer och därefter "Visa avtalet i Tendsign”.
Nyttor
Enkelhet
Dynamisk rangordning för köp av mindre än 100 digitala enheter – bärbara datorer, surfplattor och bildskärmar. Beställ av den som tillgodoser behovet till lägst kostnad. Kravkatalog som stöd vid förnyad konkurrensutsättning – stor möjlighet att anpassa kraven efter era behov.
Effektivisering
Flexibilitet i ramavtalet ger möjlighet att effektivisera inköpen av digitala enheter efter de egna förutsättningarna: Avropa efter ditt behov över en längre period med successiva leveranser. Avropa Digital enhet som tjänst och låt leverantören hantera enheterna under kontraktsperioden.
Innovation
Följsamt med teknikutvecklingen och är öppet för nya typer av produkter inom området eller nya användningsområden. Produktområdet Wearables är nytt och inkluderar till exempel smarta klockor som börjat användas inom bland annat äldreomsorgen.
Digitalisering
Skolan digitaliseras i allt högre grad och detta ställer krav på att elever och pedagoger får rätt förutsättningar och tillgång till rätt digitala arbetsredskap. Stor vikt har lagts i upphandlingen på leverantörens kompetens att kunna leverera elevdatorer och tjänster till skolan. Antagna leverantörer har god erfarenhet inom området och kan vara ett stöd i den fortsatta digitaliseringen
Frågor och svar om ramavtalet
Vill du ha en genomgång av avtalet?
Har du frågor kring våra ramavtal eller hur du genomför ett avrop på bästa sätt? Boka en tid med oss för dialog.
Leverantörskontroll med anledning av sanktioner mot Ryssland
Ramavtalet kontrollerat i september 2022.
Läs mer om vad kontrollen innebär här.