Om ramavtalet
Genom en särskild urvalsdatabas kan ni jämföra verksamheter utifrån deras innehåll, kvalitet och pris, vilket gör det enklare att välja rätt utförare utifrån individens behov och önskemål. Du läser mer om hur du skapar inlogg längre ner under "Avropa och beställ steg för steg".
Inköpscentralen arbetar löpande med uppföljning av ramavtalet och ansvarar för att tillse att de utförare som tecknat ramavtal har förutsättningar att uppfylla kraven i ramavtalet och för att ta med kunskap från tidigare ramavtal in i nya upphandlingar.
Ramavtalet omfattar
Ramavtalet omfattar konsulentstödd familjehemsvård och är indelad i fem olika delområden, vilka är prissatta var för sig av utförarna:
- A: Konsulentstödd familjehemsvård för barn och unga 0-17 år
- B: Konsulentstödd familjehemsvård med särskilda insatser för barn och unga 0-17 år
- C: Konsulentstödd familjehemsvård för vuxna 18 år och uppåt
- D: Konsulentstödd familjehemsvård för jourhem barn och unga 0-17 år
- E: Handledning och stöd till familjehem i kommunens regi
Urvalsdatabas för matchning och nyheter om uppföljning och förvaltning
Databasen är också ett viktigt verktyg för att sprida information om förvaltning och uppföljning av ramavtalet. Databasen innehåller Inköpscentralens uppföljningsrapporter per utförare och uppdaterade priser efter prisjusteringar. Utförare som för tillfället inte uppfyller ställda krav kan döljas och därmed inte vara tillgängliga för nya avrop. Urvalsdatabasen är därför en viktig informationskälla för vad som gäller för just detta ramavtal.
Att tänka på vid köp av tjänst
Som placerande handläggare är det viktigt att tänka på:
- att använda mallen för kontrakt vid varje enskilt köp av tjänst,
- att kommunen ansvarar för att kontrakt skrivs, samt
- att kontraktsmallen inte är ett placeringsavtal, utan endast avser kommunens avrop av tjänsten konsulentstödd familjehemsvård. Ett särskilt placeringsavtal upprättas mellan kommunen och familjehemmet.
Kontrollera också att utföraren har ett aktuellt tillstånd vid varje enskilt köp av tjänst (observera att anbudsområde C – Konsulentstödd familjehemsvård för vuxna 18 år och uppåt inte omfattas av tillståndsplikt enligt SoL).
Så avropar och beställer du
Avrop via ramavtalet sker enligt en särskild fördelningsnyckel. Fördelningsnyckeln utgår från Socialtjänstlagen (2001:453) (SoL), vilket innebär att det är individens specifika behov samt vårdnadshavarens och/eller individens önskemål som styr vilken utförare som är bäst lämpad för den aktuella placeringen. Om det är flera utförare som uppfyller behov och önskemål lika bra, så är det lägst pris som styr vilken utförare som väljs.
Stöd för avrop
Avropsberättigade parter: i detta dokument finns samtliga kommuner som har rättighet, men ingen skyldighet, att använda ramavtalet. Detta enda som krävs är en avropsanmälan via Mina sidor på Addas hemsida i samband med första avropet på ramavtalet.
Kontraktsmallar: dessa mallar är bra att använda vid tecknande av kontrakt. Mallarna är anpassade till ramavtalet.
Kontraktsvillkor: här finns de villkor som reglerar avtalsförhållandet mellan uppdragsgivaren (placerande kommun) och utföraren. Dessa villkor får inte omförhandlas av någon avtalspart.
Krav på tjänst: här finns de krav som ställts på tjänsten i upphandlingen. Samtliga krav och villkor som ställts på utförarna ska uppfyllas under hela avtalstiden.
Nyttor
Enkelhet
Förenklar placering - Urvalsdatabasen möjliggör en rättvis jämförelse mellan verksamheters innehåll, kvalitet och pris. Utförarna sorteras fram utifrån individens behov, önskemål och pris. Urvalsdatabasen är en kanal för all information om ramavtalet, här finns även relevant och uppdaterad information om utförarna, Inköpscentralens uppföljningar, eventuella sanktioner och andra aktuella händelser om ramavtalet.
Effektivisering
Tillgång till Inköpscentralens förvaltning och uppföljning inom ett komplext och administrativt tungt område. Avgiftsfritt digitalt stöd. I Urvalsdatabasen finns relevant information för att söka fram rätt utförare utifrån individens behov och önskemål.
Innovation
Relevanta tilläggstjänster gör det möjligt att lägga till och ta bort stöd under placeringens gång. I Urvalsdatabasen framgår det tydligt vad som ingår och till vilket pris. Avtalet omfattar även handledning och stöd till familjehem som finns i kommunens egen regi. Stöd och handledning kan köpas genom både fysiska eller digitala möten.
Digitalisering
Urvalsdatabasen är en sökdatabas som innehåller jämförbar data om utförarnas kvalitet och pris vilket underlättar för socialtjänsten att hitta rätt stöd utifrån individens behov. Urvalsdatabasen är en kommunikationskanal från Inköpscentralen till socialsekreteraren där samlad information om aktuella händelser och uppföljning finns samlad.
• Löpande uppföljning och avtalsförvaltning för att säkerställa ekonomisk stabilitet
• Varje år skickas en enkät ut till alla utförare på ramavtalet, för kontrollera att kraven i ramavtalen uppfylls.
• Uppföljning genom besök på plats eller via digitalt möte för alla utförare som är anslutna till ramavtalet. Vi kontrollerar att kraven på kompetens, rutiner och processer i ramavtalet efterlevs. Varje uppföljning genererar en slutrapport som finns tillgänglig i Urvalsdatabasen.
• När vi får information om att det finns brister hos en utförare, kan vi dölja verksamheten för avrop i Urvalsdatabasen. Vi kan genomföra ett uppföljningsmöte eller initiera en revision. I riktigt allvarliga fall kan vi häva avtalet med utföraren.