Om ramavtalet
Genom en särskild urvalsdatabas kan du jämföra verksamheter utifrån deras innehåll, kvalitet och pris, vilket gör det enklare att välja rätt utförare utifrån individens behov och önskemål. Du når den här och du skapar inlogg här.
Ramavtalet omfattar konsulentstödd familjehemsvård och är indelad i fem olika delområden, vilka är prissatta var för sig av utförarna:
A - Konsulentstödd familjehemsvård för barn och unga 0-17 år
B - Konsulentstödd familjehemsvård med särskilda insatser för barn och unga 0-17 år
C - Konsulentstödd familjehemsvård för vuxna 18 år och uppåt
D - Konsulentstödd familjehemsvård för jourhem barn och unga 0-17 år
E - Handledning och stöd till familjehem i kommunens regi
Urvalsdatabas för matchning och nyheter om uppföljning och förvaltning
Förutom att söka fram och jämföra verksamheter är urvalsdatabasen är ett viktigt verktyg för att sprida information om förvaltning och uppföljning av ramavtalet. Urvalsdatabasen innehåller inköpscentralens uppföljningsrapporter per utförare och uppdaterade priser efter prisjusteringar.
Utförare som för tillfället inte uppfyller ställda krav kan döljas och därmed inte vara tillgängliga för nya avrop. Urvalsdatabasen är därför en viktig informationskälla för vad som gäller för just Konsulentstödd familjehemsvård 2019.
Att tänka på vid köp av tjänst
Som placerande handläggare är det viktigt att tänka på:
- att använda mallen för kontrakt vid varje enskilt köp av tjänst,
- att kommunen ansvarar för att kontrakt skrivs, samt
- att kontraktsmallen inte är ett placeringsavtal, utan endast avser kommunens avrop av tjänsten konsulentstödd familjehemsvård. Ett särskilt placeringsavtal upprättas mellan kommunen och familjehemmet – se frågor och svar.
Kontrollera också att utföraren har ett aktuellt tillstånd vid varje enskilt köp av tjänst (observera att anbudsområde C – Konsulentstödd familjehemsvård för vuxna 18 år och uppåt inte omfattas av tillståndsplikt enligt SoL).
Så avropar och beställer du
Nyttor
Enkelhet
Förenklar placering - Urvalsdatabasen möjliggör en rättvis jämförelse mellan verksamheters innehåll, kvalitet och pris. Utförarna sorteras fram utifrån individens behov, önskemål och pris. Urvalsdatabasen är en kanal för all information om ramavtalet, här finns även relevant och uppdaterad information om utförarna, Inköpscentralens uppföljningar, eventuella sanktioner och andra aktuella händelser om ramavtalet.
Effektivisering
Tillgång till Inköpscentralens förvaltning och uppföljning inom ett komplext och administrativt tungt område. Avgiftsfritt digitalt stöd. I Urvalsdatabasen finns relevant information för att söka fram rätt utförare utifrån individens behov och önskemål.
Innovation
Relevanta tilläggstjänster gör det möjligt att lägga till och ta bort stöd under placeringens gång. I Urvalsdatabasen framgår det tydligt vad som ingår och till vilket pris. Avtalet omfattar även handledning och stöd till familjehem som finns i kommunens egen regi. Stöd och handledning kan köpas genom både fysiska eller digitala möten.
Digitalisering
Urvalsdatabasen är en sökdatabas som innehåller jämförbar data om utförarnas kvalitet och pris vilket underlättar för socialtjänsten att hitta rätt stöd utifrån individens behov. Urvalsdatabasen är en kommunikationskanal från Inköpscentralen till socialsekreteraren där samlad information om aktuella händelser och uppföljning finns samlad.