Om ramavtalet
Ramavtalet omfattar följande tjänster:
- fullständig pensionsadministration av KAP-KL, AKAP-KL, PFA, PA-KL, AKAP-KR samt äldre bestämmelser och överenskommelser inkluderande eventuella pensionsreglementen för förtroendevalda
- förmedlingstjänst för avgiftsbestämd ålderspension
- utökad pensionsadministration
- löneväxling
- försäkring av den förmånsbestämda ålderspensionen (FÅP) med tillhörande premiebefrielse, efterlevandepension till vuxen och barn och intjänad pensionsrätt (IPR).
Ramavtalet omfattar även möjlighet för upphandlande myndigheter att vid avrop ställa kompletterande krav och specificera villkor utifrån den upphandlande myndighetens behov. Preciserande och kompletterande krav kan ställas inom följande områden.
- Tillhandahållande av tjänsten annan pensionslösning
- Service/tillgänglighet
- Onlinetjänst
- Pensionsskuldberäkningar
- Individuell arbetsgivaredeklaration (AGI)
- Statistik
- Villkor för behandling av personuppgifter
- Inlösen av IPR
- Kostnader/avgifter för försäkringslösningar
- Avkastning, nyckeltal och garantier
- Pris
Så avropar och beställer du
Avrop sker genom förnyad konkurrensutsättning (FKU). Se avropsvägledning och avropsstöd under Stöddokument för mer information.
Stöd för avrop
Vi rekommenderar att ni använder mallen för förnyad konkurrensutsättning, den skapar bra förutsättningar för ett bra och tydligt avrop samt avtal med leverantör framåt.
Underlaget i ert avrop kan anpassas för att på bästa sätt möta ert specifika behov utöver det som kravställts i upphandlingen av ramavtalet. Vi har tagit fram en kravkatalog som ni kan tillämpa vid avrop, tillämpningen kan ske både som obligatoriska krav och utvärderingskriterier beroende på behov.
Nyttor
Enkelhet
Erbjuder ett heltäckande utbud av pensionsadministration och övriga pensionstjänster. Målet är att erbjuda en helhetslösning som är enkel, trygg och säker. Möjlighet att avropa de tjänster inom pensionsadministration och försäkringslösningar som ni har behov av till bra villkor.
Effektivisering
Tydlig avropsvägledning, mallar och stöd för att genomföra avrop medför att ni kan spara mycket tid, resurser och kostnader i processen.
Innovation
Avropet kan anpassas för att på bästa sätt möta ert specifika behov. Utöver de tjänster som kravställts och takprissatts i ramavtalet kan ni även specificera och kravställa ert behov ytterligare med hjälp av en kravkatalog.
Digitalisering
Digital hantering av pensionsåtaganden via onlinetjänst. Onlinetjänsten är ansluten till Minpension.se och det finns möjlighet att göra simulerade beräkningar utifrån alternativa möjligheter i gällande kollektivavtalade pensionsavtal.
Få svar på dina frågor inför ditt kommande avrop, boka möte med oss.
Leverantörskontroll med anledning av sanktioner mot Ryssland
Ramavtalet kontrollerat i september 2022.
Läs mer om vad kontrollen innebär här.