Observera att ramavtalet inte har börjat gälla ännu, det går istället att göra avrop på det tidigare avtalet Pension 2019.
Om ramavtalet
Ramavtalet täcker en rad tjänster som hjälper er med pensionsadministration och tillhörande tjänster:
- Pensionsadministration, Fullständig administration av AKAP-KR, KAP-KL, PFA, PA-KL samt äldre bestämmelser och överenskommelser, inklusive pensionsreglementen för förtroendevalda.
- Förmedlingstjänst, För avgiftsbestämd ålderspension.
- Utökat handläggartjänst
- Löneväxling
Ramavtalet ger er också möjlighet att ställa kompletterande krav och specificera villkor vid förnyad konkurrensutsättning, inom följande områden.
- Service och tillgänglighet
- Onlinetjänst
- Pensionsskuldberäkningar
- Statistik
- Villkor för behandling av personuppgifter
- Försäkring (Exempelvis inlösen/delinlösen av IPR 97, IPR 22 och intjänade livräntor.)
- Kostnader och avgifter för försäkringslösningar
- Avkastning, nyckeltal och räntor
- Pris
Så avropar och beställer du
Avrop sker genom förnyad konkurrensutsättning (FKU).
För att underlätta processen hänvisar vi till bilagor som finns under fliken Stöddokument.
Vi rekommenderar att ni använder Avropsmall vid förnyad konkurrensutsättning. Den skapar bra förutsättningar för ett tydligt och effektivt avrop.
Underlaget i ert avrop kan anpassas för att bäst möta ert specifika behov, utöver det som redan har kravställts i upphandlingen av ramavtalet. Vi har tagit fram en kravkatalog som ni kan tillämpa vid avrop, tillämpningen kan ske både som obligatoriska krav och utvärderingskriterier beroende på behov.
Nyttor
Enkelhet
Pensionsområdet kan vara komplext att hantera, vårt mål är att förenkla processen för er. Genom ramavtalet erbjuder vi en trygg, smidig och säker lösning som förenklar ert avrop. Ni får tillgång till ett heltäckande utbud av tjänster för både pensionsadministration och försäkring av pensionsförmåner.
Effektivisering
Med tydlig avropsvägledning, mallar och stöd för att genomföra avrop kan ni sparar tid, resurser och kostnader. Avropet kan anpassas för att bäst möta era specifika behov. Utöver de tjänster som redan är kravställda och takprissatta i avtalet kan ni använda en kravkatalog som hjälper er att precisera era behov och säkerställa att de uppfylls på bästa sätt.
Innovation
Avtalet har samordnade krav för hållbara investeringar, informationssäkerhet och beredskap, i linje med de senaste regelverken inom området.
Digitalisering
Pensionsåtaganden kan hanteras via en onlinetjänst som är kopplad till Minpension.se. Där kan ni göra simulerade beräkningar utifrån alternativa möjligheter i gällande kollektivavtalade pensionsavtal.
Beredskap
För att säkerställa att tjänsten fungerar även vid krissituationer ställs krav på leverantörerna att delta i gemensamma scenarioövningar, där tydliga roller och ansvar definieras. Leverantörerna ska ha kontinuitetshanteringsplaner och ett aktivt informationssäkerhetsarbete.
Få svar på dina frågor inför ditt kommande avrop, boka möte med oss.
Webbinarium med information om det nya ramavtalet Pension 2023 med avtalsstart 15 januari.