Observera att ramavtalet inte har börjat gälla ännu, avtalsstart är den 15 december.
Om ramavtalet
Ramavtalet omfattar sju programvaruområden:
- Användarnära produktivitet och samarbete
- Verksamhetsnära stöd och utveckling
- Stöd för användardialog och interaktion
- Artificiell intelligens och maskininlärning
- It-infrastruktur och hantering
- Säkerhet
- Utveckling och test
Utöver det ingår även tillhörande konsulttjänster inom:
- Stöd vid licensrevisioner
- Installationstjänster
- Konfigurationstjänster
- Migreringstjänster
- Anpassningstjänster
- Projektledare
- Dataanalytiker
- Livscykelhantering av programvarutillgångar (software asset management)
Så avropar och beställer du
Avrop sker genom förnyad konkurrensutsättning (FKU). Avropen kan variera i sin komplexitet och vad ni behöver tänka på. För att underlätta processen hänvisar vi till bilagor som finns under fliken Stöddokument. Där finns en generell avropsmall samt en sändlista som med fördel bör användas när avropsförfrågan ska skickas ut.
Nyttor
Enkelhet
Ramavtalet gör det enkelt att köpa programvara och ger er tillgång till ett brett utbud av produkter från flera olika tillverkare. Ni kan avropa både enstaka programvaror eller längre leveransavtal beroende på era behov.
Effektivisering
Maxpåslag för programvaror från tillverkarna Microsoft och Adobe är 3% påslag på inköpspris.
Innovation
Programvaror är ett området som står för innovation och snabb utveckling. Genom ramavtalet får ni tillgång till det och kan avropa nya produkter och tjänster anpassade för hela er verksamhet – från skola och sjukvård till äldreomsorg.
Digitalisering
Digitalisering drivs i hög grad av mjukvara. Ramavtalsleverantörerna har ett stort eget utbud och samarbetar även med underleverantörer, vilket säkerställer att utbudet alltid ligger i framkant. Det ger er möjlighet att enkelt ta del av nya digitala lösningar som kan stödja er digitaliseringsresa.